سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی
()

سقف عرشه فلزی در اسکلت فلزی از یک سری عرشه فولادی ساخته می‌شود که به عنوان سازه‌های پوششی در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. سازه‌های فولادی به دلیل ویژگی‌های مثل مقاومت بالا در برابر بارهای زنده و مرده، سهولت در طراحی و ساخت، قابلیت بازیافت و قابلیت انعطاف بالا بسیار محبوب هستند.

در سازه‌های فلزی، عرشه‌های فولادی به صورت افقی در سطح سقف قرار می‌گیرند و توسط بالشتک‌های فلزی به ستون‌های فولادی اتصال داده می‌شوند. سقف عرشه فولادی معمولاً با استفاده از پوشش‌های مختلفی مانند چوب، گچ‌بورد، سنگ و یا شیشه تکمیل می‌شود.

برای طراحی و ساخت سقف عرشه فولادی، عوامل مختلفی مانند بارهای زنده و مرده، نوع پوشش سقف، فاصله بین عرشه‌ها و نوع اتصالات استفاده شده بین عرشه‌ها و ستون‌ها باید مورد بررسی قرار گیرند. در طراحی سازه، اصول استفاده از کد‌های ملی و بین‌المللی سازه‌ای مانند کد طراحی بتن آرمه، کد طراحی فولاد و کد طراحی سازه‌های خمشی استفاده می‌شود.

مشخصات فنی سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی بستگی به ابعاد و نوع سازه، بارهای عملیاتی، شرایط زمین، پوشش سقف و … دارد. با این حال، برخی از مشخصات فنی عمومی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  1. ضخامت عرشه فولادی: ضخامت عرشه‌های فولادی برای سازه‌های سقف متفاوت است و معمولاً بین 0.8 تا 1.2 میلی‌متر است.
  2. فاصله بین عرشه‌ها: فاصله بین عرشه‌ها باید به گونه‌ای باشد که بارهای زنده و مرده را به درستی تحمل کند و از اعوجاج و تغییر شکل غیرمجاز جلوگیری کند. معمولاً فاصله بین عرشه‌ها بین 1.2 تا 2.4 متر است.
  3. نوع پوشش سقف: پوشش‌های سقف متفاوتی مانند چوب، گچ‌بورد، سنگ و یا شیشه می‌تواند برای سقف عرشه فولادی استفاده شود. انتخاب پوشش سقف باید با توجه به نیازهای سازه و محیط مناسب انجام شود.
  4. نوع اتصالات: برای اتصال عرشه‌های فولادی به ستون‌های فولادی از انواع مختلفی از جمله بالشتک، پیچ و مهره، جوش و تیرچه استفاده می‌شود. نوع اتصالات باید با توجه به نیازهای سازه و نیز با استفاده از کد طراحی معتبر مشخص شود.
  5. استفاده از عناصر دیگر: برخی عناصر دیگر مانند تیرچه‌های فولادی یا سه‌تایی‌های فولادی نیز ممکن است در سازه سقف عرشه فولادی استفاده شوند.
  استفاده از گل میخ در سقف عرشه فولادی | مزایا + کاربردهای مختلف

لازم به ذکر است که طراحی و ساخت سقف عرشه فولادی باید با استفاده از کد‌های ملی و بین‌المللی سازه‌ای معتبر انجام شود.

سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی

سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی

زمان اجرای سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی

زمان اجرای سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی بستگی به ابعاد و پیچیدگی سازه، روش‌های نصب، تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده، و تعداد کارگران مشغول به کار دارد. با این حال، این کار معمولاً به دو مرحله زیر تقسیم می‌شود:

  1. نصب ستون‌ها و بالشتک‌ها: در این مرحله، ستون‌ها و بالشتک‌های فولادی نصب می‌شوند و به دیوارهای ساختمان یا پایه‌های سازه اتصال داده می‌شوند. این مرحله معمولاً به مدت چند روز تا هفته‌ها طول می‌کشد.
  2. نصب عرشه‌های فولادی: در این مرحله، عرشه‌های فولادی به بالشتک‌ها اتصال داده می‌شوند. این کار با استفاده از بالشتک‌های فلزی، پیچ و مهره، جوش و یا تیرچه انجام می‌شود. نصب عرشه‌های فولادی ممکن است تا چند هفته طول بکشد، به دلیل تعداد زیادی از عرشه‌ها و نیاز به دقت بالا در اتصالات.

لازم به ذکر است که زمان اجرای سقف عرشه فولادی به مواردی مانند ابعاد سازه، شرایط آب و هوایی، تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده و تعداد کارگران مشغول به کار بستگی دارد و در هر پروژه ممکن است متفاوت باشد.

آیا برای نصب عرشه‌های فولادی از تیرچه استفاده می‌شود؟

بله، برای نصب عرشه‌های فولادی در بعضی از سازه‌های اسکلت فولادی از تیرچه فولادی نیز استفاده می‌شود. تیرچه‌های فولادی به عنوان عناصر اصلی سازه پل و تونل و نیز در برخی از سازه‌های ساختمانی مانند سقف عرشه فولادی و پله‌های فلزی به کار می‌روند.

  روش هایی برای محاسبه وزن مش و میلگرد در سقف عرشه فولادی

تیرچه‌های فولادی با قطر و ضخامت متفاوتی تولید می‌شوند و برای نصب عرشه‌های فولادی به ستون‌ها و بالشتک‌های فولادی اتصال داده می‌شوند. تیرچه‌های فولادی معمولاً با استفاده از پیچ و مهره، جوش و یا با استفاده از تیرچه‌های فلزی دیگر به ستون‌ها و بالشتک‌ها اتصال داده می‌شوند. با استفاده از تیرچه‌های فولادی، سازه سقف عرشه فولادی به شکلی مقاومت بالا در برابر بارهای زنده و مرده و اعوجاج و تغییر شکل غیرمجاز ساخته می‌شود.

آیا تیرچه‌های فولادی برای سازه‌هایی با بار زنده بالا مناسب هستند؟

استفاده از تیرچه‌های فولادی به عنوان عنصر اصلی در سازه‌هایی که با بار زنده بالا مواجه هستند، مانند سازه‌های پل، پله‌های فلزی، و سقف عرشه فولادی، با توجه به نوع و میزان بار زنده و همچنین شیوه‌های اتصال ممکن است مناسب باشد یا خیر.

در سازه‌هایی که با بار زنده بالا مواجه هستند، مانند پل‌ها، نیروهای زیادی به طور مداوم به سازه اعمال می‌شود و برای اینکه سازه قادر به تحمل این نیروها باشد، باید از عناصر سازه‌ای با مقاومت بالا استفاده شود. در این موارد، تیرچه‌های فولادی با ضخامت بالا و با قطر بزرگتری به کار می‌روند.

همچنین، اتصال تیرچه‌های فولادی به ستون‌ها و بالشتک‌ها نیز باید به گونه‌ای انجام شود که بتوانند به صورت موثری با نیروهای زنده و مرده مواجه شوند. برای مثال، در برخی از سازه‌های پل، از تیرچه‌های فولادی با اتصالات جوشی برای افزایش مقاومت در برابر نیروهای زنده استفاده می‌شود.

بنابراین، استفاده از تیرچه‌های فولادی برای سازه‌هایی با بار زنده بالا، با توجه به شرایط و نیازهای سازه می‌تواند مناسب باشد اما در هر صورت، طراحی و اجرای سازه با استفاده از کد‌های ملی و بین‌الملی سازه‌ای معتبر و با توجه به شرایط خاص پروژه انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید : قیمت سقف عرشه فولادی

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر