روش هایی برای محاسبه وزن مش و میلگرد در سقف عرشه فولادی
()

روش هایی برای محاسبه وزن مش و میلگرد در سقف عرشه فولادی و عوامل موثر را در این بخش از سایت بایرایرانیان مورد بررسی قرار داده ایم.با ما همراه باشید:

وزن مش و میلگرد در سقف عرشه فولادی

در ساخت سازه‌های ساختمانی، با اجزای مختلفی سر و کار داریم که در یک کار مهندسی شده و دقیق، لازم است قبل از شروع از وزن، میزان مقاومت و هزینه‌ی مورد نیاز برای تهیه‌ی آن‌ها آگاهی داشته باشیم. یکی از این اجزای ساختمانی، مش آماده است. مش‌های آماده باعث تسریع و دقت بیشتر در روند کار ساخت سقف عرشه فولادی می‌شوند و نیاز به صرف هزینه و زمان بیشتر برای اتصال میلگردها به همدیگر را از بین می‌برند. به این شیوه پیمانکاران یک بنا، می‌توانند پروژه‌ی ساخت و سازشان را سریع‌تر و به‌صرفه‌تر، اما با کیفیت خوب به اتمام برسانند. در ابتدا قبل از هرکاری به محاسبه وزن مش نیاز داریم.

وزن یک متر مربع از مش آماده ابعاد چشمه (سانتی‌متر در سانتی‌متر) قطر مفتول (میلی‌متر)
4.44 10 * 10 6
2.96 15 * 15
2.22 20 * 20
1.77 25 * 25
1.48 30 * 30
7.89 10 * 10 8
5.26 15 * 15
3.94 20 * 20
3.16 25 * 25
2.63 30 * 30
12.33 10 * 10 10
8.22 15 * 15
6.16 20 * 20
4.93 25 * 25
4.11 30 * 30
17.78 10 * 10 12
11.86 15 * 15
8.89 20 * 20
8.00 25 * 25
5.93 30 * 30
پروژه سقف عرشه فولادی

پروژه سقف عرشه فولادی

لازم است وزن مش را محاسبه کنیم!

وقتی می‌خواهیم به جای اتصال میلگردها به هم در یک شبکه آرماتوربندی از مش‌های آماده استفاده کنیم، ابتدا لازم است از وزن آن‌ها اطلاع داشته باشیم. محاسبه‌ی وزن و مقدار دقیق مش مورد نیاز برای تکمیل سقف عرشه فولادی، باعث می‌شود از بار کلی وارد شده به ساختمان و همچنین هزینه لازم برای خریداری و اجرای آن، آگاه شویم. برای این که سازه ما مقاومت کافی و استانداردی داشته باشد، باید در تمام مراحل ساخت ساختمان و به ویژه بنای سقف آن، با محاسبات و مهندسی شده پیش برود.

با محاسبه‌ی وزنی که شبکه‌ی مش به سقف وارد می‌کند و در نظر گرفتن بار مرده‌ای سقف عرشه فولادی، می‌توان از ستون‌هایی با مقاومت لازم استفاده کرد. وزن کلی سقف عرشه فولادی با در نظرگرفتن وزن متریال بکاربرده شده در ساخت آن از جمله وزن تمام شده ورق گالوانیزه و آرماتوربندی بدست می‌آید. با توجه به این که اتصال میلگردها یا آرماتوربندی در محل ساخت سازه نیاز به اختصاص زمان، نیروی انسانی و هزینه قابل توجه دارد، به‌طور کلی استفاده از مش‌های آماده به‌صرفه‌تر است.

  بررسی سیستم قالب عایق ماندگار یا سقف ICF - مقایسه ICF با TCF

در تولید مش‌ها دقت و کیفیت کافی وجود دارد و ضایعات و دور ریز میلگرد به مراتب کمتر است. همچنین قبل از شروع کار می‌توان میزان دقیق مش مورد نیاز را طبق روندی که در ادامه می‌گوییم، حساب کرد. محاسبه وزن مش پیش نیاز یک بروارد صحیح و دقیق از کار است. برای ساخت سازه‌ی نهایی محکم، باید در تمامی مراحل حساب شده عمل شود تا دیوارها و ستون‌های ساختمان مقاومت کافی برای تحمل بار مرده داشته باشند.

عوامل تعیین کننده وزن مش

3 مورد مهم وجود دارند که در وزن نهایی مش آماده موثر هستند.

  • قطر میلگردهای مورد استفاده:

میلگردهایی که برای ساخت مش آماده به کاربرده می‌شوند، قطرهای مختلفی دارند. قطر آن‌ها می‌تواند از 6 تا 12 میلی‌متر متغیر باشد. هرچقدر میلگردهای استفاده شده در ساخت مش قطورتر باشند، طبیعتا شبکه مش نهایی وزن بیشتری خواهد داشت. بنابراین اندازه‌ی قطر آرماتورها به عنوان یک فاکتور موثر در محاسبه وزن مش در نظر گرفته می‌شود.

  • اندازه چشمه مش:

به فضاهای مربع یا مستطیل شکلی که از جوش دادن میلگردها در یک شبکه به هم دیگر به وجود می‌آید، چشمه می‌گویند. اندازه چشمه از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در محاسبه وزن مش است. چشمه‌ها هم ابعاد متفاوتی دارند که معمولا از 10×10 تا 30×30 و مقادیری بین این دو میزان را شامل می‌شوند. هرچقدر ابعاد چشمه مش کمتر باشد، نشان دهنده آن است که میلگردها در فواصل کمتری به هم جوش داده شده و در کل شبکه به هم نزدیک‌تر هستند. پس مش‌های با چشمه کوچک‌تر، ساختار متراکم‌تری از میلگردها داشته و سنگین‌تر خواهند بود.

  • چگالی میلگردها:

میلگردها در چگالی‌های مختلف ساخته می‌شوند. هرچه این چگالی بیشتر باشد، وزن مش بیشتر خواهد بود و برعکس. اما به دلیل اینکه اختلاف چگالی فولادی که در تولید میلگرد بکار می‌رود عدد قابل توجهی نیست که وزن‌ها را از هم بسیار متفاوت کند، بیشتر اوقات در محاسبه وزن مش آن را در نظر نمی‌گیرند.

پروژه سقف عرشه فولادی

پروژه سقف عرشه فولادی

محاسبه وزن مش

رایج‌ترین روش‌های محاسبه‌ی وزن مش، با کمک فرمول مخصوص یا جدول از پیش تهیه شده انجام می‌شوند.

  • محاسبه با فرمول:

برای محاسبه دقیق و اصولی وزن مش، یک فرمول وجود دارد که با جایگزین کردن مقادیر لازم در آن، به سادگی وزن نهایی بدست می‌آید.

برای حل کردن این فرمول، به دانستن این مقادیر بر حسب واحد میلی‌متر نیاز داریم: قطر میلگردهای طولی (dx)، قطر میلگرهای عرضی (dy)، طول و عرض چشمه (Sx ,Sy). سپس آن‌ها را در فرمول زیر قرار می‌دهیم و عدد نهایی را محاسبه می‌کنیم:

= وزن هر مترمربع از مش برحسب کیلوگرم * 6.165

در این فرمول، عدد 6.165 یک عدد ثابت برای نسبت تبدیل مساحت به وزن مش است.

  • محاسبه با جدول:

یک جدول آماده هم برای به دست آوردن راحت‌تر و سریع‌تر وزن انواع پرکاربرد مش آماده وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. در این جدول با دانستن سایز یا قطر میلگرد مصرف شده و ابعاد چشمه‌های موجود در مش، وزن نهایی هر متر مربع از مش براورد می‌شود.

  سقف عرشه فولادی در خوزستان | سقف عرشه فولادی اهواز

در نهایت برای محاسبه هزینه لازم برای خرید مش، بعد از محاسبه وزن مش می‌توانید با ضرب آن در مساحت سقف برحسب متر مربع، قیمت نهایی را براورد کنید.

مزیت‌های استفاده از شبکه مش آماده

استفاده از مش‌های آماده و بافته شده، نسبت به آرماتوربندی با میلگردهای تکی، چندین مزیت مهم دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت:

وقتی از میلگردهای انفرادی برای ساخت شبکه آرماتور استفاده می‌شود، لازم است زمان قابل توجهی برای این کار صرف شود. استفاده از یک شبکه مش آماده، باعث می‌شود زمان قراردادن آرماتوربندی روی ورق فولادی بسیار کاهش یابد و کار اجرای سقف عرشه فولادی سریع‌تر پیش برود.

  • در هزینه اجرای سازه صرفه‌جویی می‌شود.

آرماتوربندی علاوه‌بر مدت زمان قابل توجه، نیاز به نیروی کار متخصص هم دارد. وقتی از مش آماده استفاده می‌شود، نیازی به نیروی کار کافی برای ساخت شبکه میلگرد وجود ندارد. بنابراین انتظار می‌رود هزینه‌های صرف شده به نسبت کاهش یابند و محاسبه وزن مش همین موضوع را نشان می‌دهد.

  • میزان هدر رفت آرماتور بسیار کم‌تر می‌شود.

در استفاده از میلگردها برای آرماتوربندی دستی، هدر رفت و دور ریز میلگرد و مفتول، غیر قابل اجتناب است. در حالی که وقتی مش از پیش آماده شده خریداری می‌شود، میزان میلگرد مورد نیاز از قبل محاسبه و مصرف شده است. قبل از اجرای سقف عرشه فولادی، می‌توان به‌طور دقیق، مقدار مش یا شبکه میلگرد مورد نیاز را براورد کرد. بنابراین پرتی آرماتوربندی دستی را ندارد و صرفه‌ی اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

  • از جا به جا شدن میلگردها در حین کار جلوگیری می‌شود.

در یک شبکه‌ی مش، میلگردها به شکل محکم و با کیفیت خوبی به همدیگر متصل شده‌ و جوش خورده‌اند. پس در حین بتن ریزی و اجرای کامل سقف عرشه فولادی، میلگردها تکان نمی‌خورند و جابجا نمی‌شوند.

  • امکان محاسبه دقیق هزینه مورد نیاز برای آرماتوربندی و وزن آن وجود دارد.

به دلیل نظم و ساختار از پیش آماده‌ای که در مش وجود دارد، می‌توان قبل از شروع کار ابعاد مش مورد نیاز، وزنی که به سازه وارد می‌کند و همچنین هزینه لازم برای خریداری آن را محاسبه کرد. سنجش این موارد کمک می‌کند کار اجرای سقف عرشه فولادی دقیق و با اطلاع از جنبه‌های مختلف آن انجام شود.

 

پیشنهاد می شود >>   قیمت سقف عرشه فولادی

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر