نحوه استفاده سرامیک در عرشه فولادی
()

قیمت سقف عرشه فولادی یزد

پیش از معرفی سقف عرشه فولادی در یزد ابتدا به معرفی این شهر زیبا، موقعیت جغرافیایی، معماری و ساخت و ساز آن می‌پردازیم. استان یزد چهار‌مین استان بزرگ مرز و بوم با مساحتی حدود 75000 کیلومتر مربع می‌باشد که در مرکز فلات ایران و لبه دشت‌های کویر و لوت جای دارد. استان یزد از شمال و غرب به استان اصفهان از شمال شرقی به استان خراسان از جنوب غربی به استان فارس و از جنوب شرقی به استان کرمان محصور می‌گردد.

شهر یزد جمعیتی بالغ بر 523192 نفر دارد که از این تعداد، 481479 نفر آن جمعیت شهری و 41713 نفر جمعیت روستایی می‌باشد و طبق این آمار یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت کشور ایران به شمار می‌رود. آب و هوای استان یزد به علت قرار داشتن بر روی کمربند خشک جهانی دارای زمستان‌های سرد و نسبتا مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک و وقت گیر می‌باشد.

Location of yazd

همینطور به نظر موقعیت اقلیمی و وضعیت خاص حاکم بر مناطق حاشیه کویری مثل باران کم و مراتع فقیر و کمبود منابع پشتیبانی آب، موقعیت کشاورزی در این استان مناسب نیست و قابلیت بهره برداری از آب‌های سطحی در کشاورزی بسیار کم می‌باشد. ولی استان یزد به نظر زمین شناختی دارنده ذخایر بسیار وسیع معدنی مانند آهن چغارت، مرمر بورق و … می‌باشد که نقشی اصلی و تولید کننده در تحولات اقتصادی و عمرانی این استان داشته می‌باشد.

فاصله یزد از شهرهای مهم

با دقت به حالت جغرافیایی شهر یزد این شهر به شهرهای بنا شده در مرکز و شرق کشور ایران نزدیک‌تر می‌باشد. مجاورترین مرکز استان به شهر یزد اصفهان می‌باشد که 311 کیلومتر با یزد مسافت دارد و بعد از آن کرمان با 368 کیلومتر و کاشان با 391 کیلومتر مسافت، نزدیکترین شهرها به یزد می‌باشند.

رابطه اقلیم و معماری در شهرهای کویری

شهرهای کویری به جهت اقلیم خاص، معماری خاص خویش را دارند. بناها و بافت شهر یزد بارزترین، زیباترین و اصیل‌ترین نمونه‌های معماری اقلیم گرم و خشک می‌باشد. آب انبارها، منزل‌های درهم تنیده و رمز آلود با اجزای حیرت انگیز و دیواره‌های بلند و خشتی، طاق ها، حوض‌های میانه حیاط و درختان زیبا برای فرار از آفتاب سوزان و باد و لذت بردن از فصل تابستان‌های گرم، کوچه‌های باریک و پیچ در پیچ و بادگیرهایی که بعد از پیچ هرکوچه به چشم میایند، شاخصه‌های این مدل معماری می‌باشند.

  سقف عرشه فولادی در چه سازه‌هایی کاربرد دارد؟

یزد

سبکی که کل نیازهای مردمان این ناحیه را در نظر گرفته و در کل بناهای خویش به آن‌ها پاسخ داده می‌باشد. در یزد قدیم منزل‌ها رو به قبله ساخته شده و جهت ساخت منزل‌ها نیز شمال شرقی به جنوب غربی می‌باشد، رنگ‌ها و مصالح به کار رفته نیز همگی متاثر از خصوصیت‌های اقلیم گرم و خشک می‌باشد.

بیشتر بخوانید: سقف عرشه فولادی قم

حتی در نقش و نگارها نیز اثر این اقلیم به چشم می‌خورد، مثلا نقوش شمسه و چرخ خورشید را می‌توان نام برد. حتی جالب است بدانید نام اکثری از بخش‌های خانه‌ها مانند تابستان نشین، زمستان نشین و سرداب نیز از اقلیم و خصوصیت‌های آن بر گرفته شده است.

اصول معماری در اقلیم گرم و خشک

در یزد منزل‌ها و حتی کوچه‌ها همه بر اساس اقلیم گرم و خشک ساخته شدند. در بیابان فصل زمستان‌ها سرد و سوزناک و فصل تابستان‌ها گرم یاور با آفتابی سوزان دارد، به همین عامل سرداب (زیرزمین خنک) برای روزهای گرم فصل ‌تابستان و اتاق کرسی برای روزهای سرد فصل زمستان در نظر گرفته شده ‌است.

حتی منزل‌ها نیز بخش فصل تابستان نشین و فصل زمستان نشین داشتند. مصالح به کار رفته در ساختمان ها همه با گنجایش حرارتی بالا و بسیار مقاوم می‌باشند. بادگیرها نیز در هدایت هوای خارج به فضای داخلی ساختمان و خنک کردن و ایجاد هوای تازه در آن نقش مهمی داشتند. حتی رنگ‌های روشن به کار رفته در سازه هم محافظت از گرما را در نظر داشتند. در کل تمام اجزای منزل‌های قدیمی براساس اقلیم و تابع وضعیت آب و هوایی این ناحیه صورت گرفته اند.

مزایای سقف‌ عرشه فولادی

یکی از مهمترین قسمت‌های تولید ساختمان و پروژ‎ه‌های بزرگ، سقف‌ ریزی می‌باشد که در صورتی که در اجرای سقف از روش‎‌های نوین استفاده شود و شیوه‌‎های پر هزینه‌ی قدیمی حذف شوند، فرآیند ساخت و ساز با سرعت بالایی پیش می‌رود. مزایای سقف عرشه فولادی بسیار زیاد بوده که با روش‎‌‎‌های نوین انجام می‌شود، نسبت به سقف‌های سنتی وزن کمتری دارند و با سرعت بیشتری نسبت به سقف‌های تیرچه بلوک اعمال می‌شود.

  لوله گوشتدار چیست؟ | کاربرد، نحوه ساخت و قیمت لوله گوشتدار

 

yazd

ورق‌های فولادی گالوانیزه و برش‌گیر‌ها سبب تمایز این نمونه از سقف‌ها از دیگر سقف‎‌ها گردیده است. اجرای این نوع از سقف‎‌ها با به کار گیری از آرماتور بندی و بتن ‌ریزی انجام می‌‎گیرد. به کار گیری و خرید سقف عرشه فولادی باعث صرفه‌ جویی در هزینه‎‎‌‌‌ها و خرید انواع میلگرد از جمله خرید میلگرد آجدار و سایر میلگرد‌‎ها با سایز‎‌های گوناگون می‌شود؛ به این ترتیب، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشد و مزایای بیشتری نسبت به سقف‎‌‌‌های سنتی دارد.

مراحل اجرای سقف عرشه فولادی در یزد

دپو و انتقال به طبقات

پس از این‌که ورق‌ها به کارخانه انتقال پیدا کرد، به کمک کارگران و بدون نیاز به بالابر، ورق‌ها را به طبقه‌های دیگر ساختمان جابجا می‌کنند. دپو در پروژه‌های عمرانی حائز اهمیت بسیار بالایی می‌باشد که جهت انبار کردن مواد خام ساختمانی همانند سیمان ،انواع میلگرد با سایز‌های گوناگون و … به کار می‌رود.

به این ترتیب، مورد نیاز می‌باشد بعد از خرید انواع میلگرد و مصالح برای اجرای کارهای ساختمانی مانند خرید میلگرد 16، میلگرد معمولی، تیرآهن و ورق‌های فولادی آن‎ها را به نحوه صحیح انبار نمایید تا از هدر رفت مصالح خودداری گردیده و کیفیت مصالح ساختمانی به خوبی نگهداری گردد.

جا گذاری صحیح عرشه‎‌‌های فولادی

برای اجرای درست این مرحله به نیروی نیمه حرفه‌ای نیاز بوده تا گیره‌ها را در یکدیگر چفت نمایند. بعد از اجرای این مرحله، سرعت عمل به شدت افزایش پیدا می‌نماید.

نصب میلگرد و گل میخ

برای اتصال عرشه‎‌‌های فولادی بر روی تیرها از گل میخ می‌بایست استفاده نمود که همین عامل اثر به سزایی در کاهش وزن سقف عرشه فولادی می‌گذارد.

بتن ریزی

در آخرین مرحله بعد از اتصال میلگرد‎ها مورد نیاز می‌باشد عملیات بتن‌ ریزی به صحت صورت بپذیرد. بهتر است نکات خرید میلگرد را در هنگام خرید و برای انجام ساخت و اجرای بنا‌های ساختمانی به خوبی رعایت کنیم. از مهمترین خصوصیت‌های میلگرد هنگام خرید دقت به مقاومت کششی می‌باشد که عبارتست از نیرویی که میلگرد تا پیش از شکسته شدن تحمل می‌‎نماید. خرید میلگرد مستقیم از کارگاه و بنگاه‌های خرید و فروش میلگرد از روش‌های متدوال تهیه‌ی میلگرد می‌باشد که می‌توانید از این شیوه میلگرد مورد نیاز خود را خریداری نمائید.

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر