آشنایی با حداكثر دهانه سقف عرشه فولادي و نحوه محاسبه بتن سقف عرشه فولادی
()

به کارگیری سقف عرشه فولادی یکی‌از سریع‌ترین و ارزان‌ترین شیوه‌های اجرای سقف و کف در ساختمان‌های گوناگون (مسکونی، تجاری و صنعتی) محسوب می‌شود. از مزایای مهم عرشه فولادی می‌توان به تنوع، وزن کم، نصب آسوده، کاهش مصرف بتن و دوام بالا اشاره نمود. ساختار و شیوه اجرای سقف عرشه فولادی سبب یکپارچگی آن شد‌ه‌ است. ضمن این، وجود ورق گالوانیزه موجود در پایین سقف، سبب نظم و زیبایی بنا می‌شود.

سقف عرشه فولادی در شهر قم

شرحواحدمقدارقیمت (تومان)قیمت کل (تومان)
ورق عرشه فولادی 0/8کیلوگرم8.551,800440,300
رول فرمینگکیلوگرم8.5rn3002,550
گل میخعدد220,00040,000
سرامیکعدد25001,000
فلاشینگمتر مربع0.650,00030,000
میخ چاشنیمتر مربع1.52,0003,000
حملمتر مربع14,0004,000
اجرای کاملمتر مربع160,00060,000
جمع کلمتر مربع580,850

شهر قم یکی از شهرهای محبوب ایران است که در کنار جاذبه های مذهبی و تاریخی خود دارای موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی است. این شهر از کلان شهرهای ایران است که در نزدیکی تهران واقع شده است. شهر قم با توجه به اماکن مذهبی متعددی که دارد. بعد از شهر مشهد مقدس به عنوان دومین شهر مذهبی ایران شناخته می شود. یکی از بزرگترین حوزه های علمیه ایران و همچنین مرقد حضرت معصومه (ع) در این شهر قرار گرفته است.

این شهر در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار گرفته است و با استان های اصفهان، تهران، مرکزی و سمنان هم مرز است. آب و هوای شهر قم کویری است به طوری که زمستان های بسیار سرد و تابستان های فوق العاده گرم و سوزانی دارد. قم در منطقه کویری واقع شده است به همین دلیل دارای آب و هوای نسبتا گرم و خشکی است. بر اساس شواهد تاریخی و مستندات موجود این شهر دارای قدمتی نزدیک به 7000 سال است.

همانطور که می دانید شهر قم پایتخت مذهبی ایران و یکی از شهرهای پر رفت و آمد به شمار می رود. این شهر یکی از قطب های گردشگری مهم ایران است که هر ساله میزبان مسافران زیادی قرار می گیرد. شهر قم در یکی از مسیرهای اصلی ایران واقع شده است و به سبب بناهای تاریخی و اماکن مذهبی متعدد به شهرت زیادی رسیده است.

بناهای تاریخی قم

شهر قم یکی از شهرهای قدیمی و باستانی ایران است که در زمان های گذشته شاهد فعالیت های زیادی بوده است، همین موضوع سبب شده آثار تاریخی متنوعی در این شهر قرار بگیرد. برخی از این جاذبه ها از شهرت بیشتری برخوردارند و به همین سبب اکثر مردم شهر قم را با این نام می شناسند. وبسایت بایرایرانیان در این مطلب قصد دارد شما را با برخی از مهمترین مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری شهر قم آشنا کند.

خانه ملاصدرا قم

فیلسوف بزرگ قرن یازدهم هجری قمری که فلسفه اشراق را به اوج رسانید، ملاصدرا است. خانه ی او در روستای کهک می باشد و قدمت آن به دوره صفویه برمی گردد. ساختمان در یک باغ قرار دارد که توسط خانه های همجوار اشغال گردیده است.

  مزایای اسکلت فلزی نسبت به اسکلت بتنی چیست؟

در اطراف این خانه ها عناصر دیگری نیز وجود دارد. مسجد کوچکی که در شمال شرقی باغ قرار دارد، عصاری که در شمال غربی قرار دارد که در حال حاضر در حال تخریب است و چهار صفه که در وسط باغ قرار داشته و در دوران مختلف به شکل های مختلف تغییر کرده است.

حرم حضرت معصومه (ع)

پیکر مطهر حضرت فاطمه معصومه (ع) در شهر قم و در منطقه ای به نام باغ بابلان دفن شد. این منطقه امروزه به حرم حضرت معصومه شهرت یافته است و میزبان بازدیدکنندگان زیادی از داخل و خارج کشور قرار می گیرد.

حرم-حضرت-معصومه

دریاچه نمک حوض سلطان

دریاچه نمک حوض سلطان یکی دیگر از جاذبه های دیدنی قم است که به نام های مختلفی از جمله دریاچه ساوه، دریاچه قم و همچنین دریاچه شاهی شهرت یافته است. این دریاچه دارای مساحتی نزدیک به 330 کیلومتر می باشد و یکی از مناطق دیدنی و زیبای قم به شمار می رود.

در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه تهران قم قرار دارد و رشته کوههای البرز درشمال ان قرار دارد وسعت وشکل دریاچه متناسب باورود آب ومیزان بارندگی آن درفصول مختلف سال متفاوت است. درباره دریاچه حوض سلطان صحبت های زیادی وجود دارد و برخی آن را بخشی از دریای بزرگ ساوه می دانند.

مسجد جمکران

یکی دیگر از مکان های دیدنی مشهور در شهر قم مسجد جمکران است که از محبوبیت بسیار بالایی در بین شیعیان برخوردار است. بر اساس شواهد تاریخی این مسجد به دستور امام زمان (ع) و توسط شخصی به نام حسن مثله جمکرانی ساخته شد. مسجد جمکران در نزدیکی شهر قم و همچنین در نزدیکی روستای جمکران احداث شده است.

این مسجد یکی از جاذبه های زیارتی شهر قم است که هر ساله میزبان مسافران و زائران زیادی از اقصی نقاط ایران است. مسجد جمکران بر اساس شواهد تاریخی در سال 373 هجری قمری ساخته شد که ایده آن بر اساس یک الهام غیبی بوده است.

کاروانسرای علی آباد قم

این کاروانسرا به سبک معمول دارای سه تالار ستون دار در سه گوشه این بنا است. در این کاروانسرا به جای ایوان اصلی یک عقب رفتگی در حیاط است و پشت آن تالار پذیرایی بنا شده است. این سبک ساختمان در بیشتر در خانه های یزد و کاشان است ولی در کاروانسرا مشاهده نشده بود.

شرحواحدمقدارقیمت واحد (تومان)قیمت کل (تومان)
ورق عرشه فولادی 0/9کیلوگرم9.551,800492,100
رول فرمینگکیلوگرم9.5rn3002,850
گل میخعدد220,00040,000
سرامیکعدد25001,000
فلاشینگمتر مربع0.650,00030,000
میخ چاشنیمتر مربع1.52,0003,000
حملمتر مربع14,0004,000
اجرای کاملمتر مربع160,00060,000
جمع کلمتر مربع632,950

مدرسه فیضیه قم

مدرسه فیضیه قم یکی از نام های آشنایی است که نام آن یادآور شهر قم است. این مدرسه در نزدیکی حرم حضرت معصومه واقع شده است. این مدرسه در سال های گذشته با نام مدرسه آستانه فعالیت می کرد اما بعدها با نام مدرسه فیضیه مشهور شد. این مدرسه توسط فتحعلی شاه ساخته شد و یکی از بناهای معروف شهر قم است.

  میراگر چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع میراگر ساختمان

ساختمان این مدرسه به طور کلی دارای 2 طبقه و 4 ایوان است. 40 حجره در بخش پایینی واقع شده اند که مربوط به دوره قاجار هستند در حالی که 40 حجره در قسمت بالا مربوط به قرن 14 هجری قمری است. هر کدام از قسمت های این مدرسه از قدمت متفاوتی برخوردار هستند که قدیمی ترین بخش آن ایوان جنوبی است. این بنا دارای ظاهر بسیار زیبایی از کاشی های معرق است که مربوط به دوره صفوی می باشند.

مزایا سقف عرشه فولادی بایرایرانیان

اجرای سقف عرشه فولادی به وسیله دست انجام شده و از تجهیزاتی مثل جرثقیل برای انتقال و نصب آن به کارگیری نمی‌شود. وزن کم عرشه‌های فولادی سبب کاهش زمان اجرای آن‌ها نسبت به شیوه‌های دیگر شده است. این مسئله علاوه بر سرعت بر روی هزینه عملیات اجرا نیز تاثیر میگذارد؛ چراکه با این روش دیگر نیازی به کارگیری ماشین‌های سنگین نخواهد بود.

این خصوصیت، سبب محبوبیت سقف عرشه فولادی و توسعه و گسترش کاربرد آن در پروژه‌‌های بزرگ شد‌ه است. همچنین با اجرای سقف عرشه فولادی، قابلیت عبور دادن کابل‌ و لوله‌ها از فضای پایینی کف یا این که سقف عرشه فولادی مهیا می‌شود. این شیوه نسبتا ارزان سبب صرفه جویی در هزینه‌ها می‌گردد.

درباره شهرستان کهک

یکی دیگر از مناطق دیدنی و مهم قم، شهر کهک است. این شهر مشرف به ارتفاعات زیادی می باشد و از آب و هوای بسیار معتدلی برخوردار است. در این شهر بناهای تاریخی مهمی نظیر خانه ملاصدرا، امامزاده زینب خاتون و یکی از غارهای معروف شهر کهک قرار دارد. ملاصدرا سال های زیادی را در شهر کهک زندگی کرد و آثار بسیار جاودانی از خود به جای گذاشت.

شهرستان کهک  دارای دو دهستان کهک و فردو و 18 روستا است.به غیر از مناطق ییلاقی، وجود آثار متنوع در منطقه نشان از قدمت و پیشینه  تاریخی و فرهنگی شهرستان کهک دارد.

سقف عرشه فولادی سلفچگان

بخش سلفچگان یکی از بخشهای قم می باشد که حدود 10 هزار نفر جمعیت و تا مرکز شهرستان 40 کیلومتر فاصله دارد. این بخش دارای دو دهستان راهجرد و نیزار می باشد. بخش سلفچگان با داشتن منطقه ی ویژه ی اقتصادی و شهرک صنعتی از اهمیت خاصی برخوردار است. در این منطقه که حدود 2 هزار هکتار وسعت دارد، بیش از 60 کارخانه و بخشهای اقتصادی فعالیت می کند.

با وجود وزن نسبتا کم ورق‌های فولادی، ضخامت کم سقف و مصرف پایین بتن در سقف عرشه فولادی، استحکام این سقف در برابر تحمل بارهای وارد گردیده کمتر از سقف‌های دیگر نیست. این خصوصیت، بهره‌وری بالای سقف عرشه فولادی را نشان می‌دهد. برای اطمینان از انجام پروژه ای ایده آل و البته ایمن نیاز به یک گروه متخصص می‌باشد.

قم در نزدیکی تهران و در منطقه کویری واقع شده است. این شهر دارای بخش های متعددی نظیر سلفچگان، جعفرآباد، کهک، بخش مرکزی، قنوات، سلفچگان و خلجستان است. مجموعه بایرایرانیان با بهترین متریال و سابقه عالی در اجرای سقف عرشه فولادی با افتخار ‌پاسخگوی شما عزیزان در تک تک نقاط ایران خواهد بود.

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر