سقف عرشه فولادی
()

4 مزیت کاربرد سقف عرشه فولادی در سازه های بتنی

سقف عرشه فولادی

ابتدا بهتر است برای روشن‌تر شدن موضوع که استفاده از سقف عرشه فولادی در سازه‌های بتنی است، تعریفی کوتاه از واژه‌ی عرشه فولادی داشته باشیم. عرشه فولادی معمولاً از ورق‌های فولادی به نام گالوانیزه ساخته می‌شود. این ورق‌ها دارای وزنی سبک، دوام و مقاومت در برابر زنگ زدگی و استحکام بالاست. سقف عرشه فولادی غالباً برای ساختمان‌های دارای اسکلت فلزی به کار می‌رود. امروزه با به کارگیری روش‌هایی می‌توان از آن برای ساختمان‌های دارای اسکلت بتنی نیز استفاده نمود.

بیشتر بخوانید : سقف عرشه فولادی بوشهر

نام و نحوه‌ی کاربرد اجزای مختلف سقف عرشه فولادی

  • ورق عرشه فولادی: ابتدا این ورق‌ها بر روی تیرهای افقی قرار گرفته، سپس دیگر اجزا بر روی آن کار می‌شوند. شکل و ظاهر این ورق‌ها، موج‌دار است.
  • برشگیر یا گل میخ: برشگیر‌ها اجزای بعدی هستند که در ایجاد و ساخت سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها به شکل میخ‌هایی کوچک ورق فولادی را به تیر‌ها متصل می‌کنند.
  • آرماتور: آرماتور‌ها باید به برشگیر‌ها جوش داده شوند تا یک شبکه ایجاد شود. این عمل سبب می‌شود تا به واسطه‌ی قرار گرفتن شبکه آرماتور در بتن، مقاومت سقف عرشه فولادی بسیار افزایش پیدا کند.
  • بتن: درگام آخر، بتن با ریختن و پخش شدن بر روی ورق عرشه فولادی سبب می‌شود تا ضخامت لازم به دست آید. شایان ذکر است که کیفیت بتن حتما باید طبق استاندارد‌ها و قوانین لحاظ شود.

خصوصیات سقف عرشه فولادی

4 مزیت کاربرد سقف عرشه فولادی در سازه های بتنی

4 مزیت کاربرد سقف عرشه فولادی در سازه های بتنی

سقف‌های عرشه فولادی دارای ویژگی‌هایی هستند که سبب می‌شود در بسیاری از پروژه‌ها مورد استفاده قرار گرفته و روند اجرایی کار را افزایش دهند. در زیر به صورت اجمالی به چند مورد از آن‌ها پرداخته شده است

  • زیبایی و مقاومت: استفاده از ورق گالوانیزه در این سقف‌ها به دلیل اینکه از فرم‌ها و اشکال مختلف برخوردار است به کار، زیبایی و جذابیت می‌بخشد. جالب است بدانید که این ورق به دلیل پوششی که روی آن است، گزینه‌ی مناسبی جهت مقاومت در برابر رطوبت و باران است.
  • افزایش سرعت اجرای کار: مدت زمان ایجاد این نوع سقف‌ها از این جهت که می‌توان برای چند سقف به طور همزمان بتن ریزی را انجام داد، کوتاه است.

کاربرد‌های مختلف سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیاتی که در بالا نام برده شد کاربردهای متفاوتی دارد. در این جا به ذکر برخی از آن‌ها بسنده می‌کنیم. به عنوان مثال:کاربرد در انواع سازه‌های صنعتی، استفاده در انواع سازه‌های اسکلت فلزی و همچنین استفاده از سقف‌ عرشه فولادی در اسکلت‌های بتنی. در ادامه‌ی مقاله قصد داریم راجع‌به کاربرد سقف عرشه فولادی در سازه بتنی صحبت کنیم تا با شیوه‌ی کاربرد آن‌ها در سازه‌ی بتنی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : سقف عرشه فولادی در اصفهان

کاربرد سقف عرشه فولادی در سازه‌های بتنی

اغلب ساختمان‌های دارای سازه‌های بتنی به دلیل پوشش ضخیم بتن وزن بالایی دارند به همین علت در طبقات بالایی ساختمان‌ها علی رغم مقاومت سازه‌های بتنی نمی‌توان از آن‌ها استفاده نمود. بنابراین بهتر است از سقف عرشه فولادی استفاده شود تا هم وزن سبک‌تر شود و هم مقاومت و سرعت عمل در اجرای کار بالا رود.

شیوه‌ی اجرا و پیاده کردن سقف عرشه فولادی در سازه‌های بتنی

برای این کار باید طراحی سقف، تعیین فاصله‌ی تیر‌های فرعی و تهیه نقشه‌های شاپ جهت قرار گرفتن صحیح صفحات بر روی دهانه‌های مختلف انجام شود. سپس بر اساس این داده‌ها، سفارش تولید صفحات به کارخانه تحویل داده شود. هنگام استفاده از صفحات تولید شده در سازه‌های بتنی باید تیر‌های هر طبقه بعد از اجرای طبقه‌ی پایین آن اجرا شود. بنابراین بهتر است وقتی ستون‌ها بعد از اجرا به یک مقاومت مناسب رسیدند برای اجرای قالب‌بندی تیر‌ها اقدام گردد. پس از آن به ترتیب و در مراحل مختلف میلگردهای طولی، ورق‌های فولادی، میلگرد‌های حرارتی و تقویتی در جای خود قرار می‌گیرند. در نهایت، بتن‌ریزی سقف انجام می‌شود. در زمینه‌ی ساخت سقف عرشه فولادی در سازه‌های بتنی توجه به استاندارد‌های لازم و اصول کلی، نکته‌ی مهمی است که حتما باید رعایت شود.

برخی از مزایای اجرای سقف‌ عرشه فولادی در سازه‌های بتنی

  • دوام و مقاومت در مقابل حرارت و آتش سوزی.
  • افزایش ارتفاع طبقات ساختمان به دلیل ضخامت کم‌تر این سقف نسبت به سقف‌های دیگر.
  • آسان ساختن اجرای تأسیسات الکتریکی و مکانیکی مختلف از زیر سقف و همچنین اجرای آسان‌تر عملیات تعمیر.
  • کاهش چشمگیر هزینه‌های کارگاه.

برخی از معایب اجرای سقف عرشه فولادی در سازه‌های بتنی

  • کنترل کردن تمام جوش‌ها توسط شخص ناظر.
  • لرزش بیشتر این سقف نسبت به سایر سقف‌ها، البته برای رفع لرزش آن می‌توان مطابق استاندارد‌ها و قوانین مربوط به آن عمل کرد.

برخی دیگر از مطالب بایرایرانیان

نظرتان را به ما بگویید

  مصاحبه مهندس مجید رستمی با روزنامه دنیای اقتصاد

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر