سقف عرشه فولادی در خوزستان
()

اجرای سقف عرشه فولادی در بوشهر

بوشهر (آوا) از شهرهای بندری کشور ایران می‌باشد که مرکز استان بوشهر و شهرستان بوشهر به حساب می‌آید. بوشهر در سال ۱۳۹۵ شمسی بالغ بر ۲۲۳٬۵۰۴ نفر جمعیت داشته‌ است که به این ‌ترتیب پرجمعیت‌ترین شهر استان بوشهر و در جایگاه چهارمین شهر پرجمعیت جنوب کشور جنوب ایران به‌ شمار می‌رود.

شرحواحدمقدارقیمت (تومان)قیمت کل (تومان)
ورق عرشه فولادی 0/8کیلوگرم8.551,800440,300
رول فرمینگکیلوگرم8.5rn3002,550
گل میخعدد220,00040,000
سرامیکعدد25001,000
فلاشینگمتر مربع0.650,00030,000
میخ چاشنیمتر مربع1.52,0003,000
حملمتر مربع14,0004,000
اجرای کاملمتر مربع160,00060,000
جمع کلمتر مربع580,850

این شهر که در واقع به صورت یک شبه‌ فقط جزیره در بخش مرکزی شهرستان بوشهر جای‌ دارد، تنها از سمت شرق با خشکی رابطه مستقیم دارد بوشهر ۱۸ متر از سطح دریا طول دارد و دارای آب و هوای نیمه بیابانی گرم می‌باشد. بوشهر قدمتی حدود 5000 سال دارد و از مراکز اصلی در حکومت‌های گوناگون اعم از عیلامی، ساسانی، و افشاری بوده ‌است. در دوره‌ی خلیفه‌ی دوم عمر، ریشهر (بوشهر قدیم) به‌ دست مسلمان‌ها در جنگی به ‌اسم واقعه ریشهر فتح شد.

بوشهر کنونی به وسیله ابومهیری که پسر شیخ ناصرخان آل مذکور بود، در سال ۱۱۱۴ ه‍.ش ساخته شد. به‌ خاطر اهمیت زیاد این شهر در سده‌های پیشین، اقدامات متعددی برای اولین بار در بوشهر انجام شد. به‌عنوان مثال او‌لین چاپخانه سنگی، صنعت های برق، یخ‌سازی و او‌لین خط تلگراف در بوشهر فعال سازی شد.

وضعیت جغرافیایی بوشهر

طول این شبه جزیره حدود ۱۵ کیلومتر و عرض آن در بین ۲ الی ۴ کیلومتر می‌باشد. این شهر یا هم ‌سطح دریا یا این که در بعضی بخش‌های پایین‌تر از سطح دریا جای دارد. بوشهر صرفا از سمت شرق به خشکی راه داشته است که در این بخش جاده‌ی ورودی به شهر به اسم جاده‌ی شیراز _ بوشهر قرار دارد.

تاریخچه استان بوشهر

در روزگاران گذشته، آخرین نقطه فرهنگ و تمدن و دولت عیلام را تشکیل داده می‌باشد، به طور شبه جزیره کوچکی می‌باشد که، در کنار دریا خلیج فارس قرار گرفته و صرفا از نیمه ناحیه شرقی با خشکی در ارتباط است و جهات دیگر آن را آب فرا گرفته می‌باشد.

استان بوشهر و شهر بوشهر یکی از نقاط قدیمی و کهن سال در تاریخ تمدن ایران زمین می‌باشد که از قدمتی چندین هزار ساله برخوردار است. براساس کشفیات باستان شناسی و آثار به دست آمده از این ناحیه مشخص و معلوم شده ‌است که عمر بوشهر به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح (ع) یعنی نزدیک به پنج هزار سال می‌رسد.

همچنین براساس نوشته‌هایی که از روی خشت‌های خام و پخته به دست آمده اسم قدیمی این ناحیه آشکار گردیده است، گویا در آن زمان این ناحیه را «لیان» می‌گفته‌اند. لیان نامی عیلامی می‌باشد به معنی آفتاب درخشان یا سرزمین آفتاب درخشان که در حقیقت برای این سرزمین گرم آفتابی، نامی بسیار مطلوب می‌باشد.

در ادامه مقاله قصد داریم شما را با سقف عرشه فولادی آشنا کرده و با افتخار مجموعه بایرایرانیان را که سابقه طولانی در زمینه اجرای سقف عرشه فولادی در بوشهر و دیگر شهرهای ایران دارد را معرفی می‌کنیم. جهت اطلاع از نحوه ثبت سفارش و قیمت سقف عرشه فولادی از طریق همین سایت اقدام فرمایید.

قیمت سقف عرشه فولادی بوشهر

سقف عرشه فولادی، دسته‌ای از ورق‌های فلزی (فولادی) گالوانیزه بوده که به منظور اجرای سقف و کف بنای فولادی مورد به کار گیری قرار گرفته است این سقف معمولا بر روی تیر آهن سوار می‌شود و سکوی بادوامی را برای به کار گیری مواد گوناگون در سقف نظیر بتن معمولی یا این که سبک، عایق‌ها و عضوهای ضد آب آماده می‌نماید.

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی؟

سقف عرشه فولادی از چهار جز مهم ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای (موجدار)، گل میخ (برشگیر)، آرماتور (میلگرد) و بتن تشکیل می‌شود. فلاشینگ و تیر فرعی نیز تحت عنوان دیگر اجزا این نوع سقف به حساب میایند. در ادامه، به معرفی هر کدام از این اجزا می‌پردازیم.

کاربرد ورق فولادی در سقف عرشه فولادی

ورق‌های فولادی را می‌توان تحت عنوان اساسی‌ترین قسمت تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی در نظر گرفت. مجموع عرشه‌های فولادی به وسیله ورق‌هایی با هسته و پوشش فلزی ساخته می‌شوند. کیفیت مواد تولید کننده هسته و پوشش ورق عرشه فولادی، از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب این مواد می‌بایست به گونه‌ای باشد که وضعیت محیطی سبب آسیب‌ دیدگی آن‌ها نشود. شکل مقطع ورق سقف عرشه فولادی به صورت ذوزنقه‌ای و موجدار بوده است. این ساختار مزایای متعددی دارد که در بخش‌های آینده به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

  سقف عرشه فولادی در شیراز

هسته ورق سقف عرشه فولادی از چه ماده‌ای ساخته می‌شود؟

هسته ورق عرشه فولادی معمولا با به کار گیری از فولاد نرمه ساخته می‌گردد. این فولاد، یکی از پرکابردترین مصالح ساختمانی با مقاومت تسلیم 210 تا 250 مگاپاسکال می‌باشد. فولاد نرمه شکل‌پذیری بالایی دارد. این خصوصیت، قابلیت و امکان ساخت ورق‌هایی با ابعاد و شکل‌های متنوع را فراهم می‌نماید.

پوشش ورق عرشه فولادی از چه ماده‌ای ساخته می‌شود؟

شرحواحدمقدارقیمت واحد (تومان)قیمت کل (تومان)
ورق عرشه فولادی 0/9کیلوگرم9.551,800492,100
رول فرمینگکیلوگرم9.5rn3002,850
گل میخعدد220,00040,000
سرامیکعدد25001,000
فلاشینگمتر مربع0.650,00030,000
میخ چاشنیمتر مربع1.52,0003,000
حملمتر مربع14,0004,000
اجرای کاملمتر مربع160,00060,000
جمع کلمتر مربع632,950

ورق‌های مورد به کار گیری برای عرشه فولادی با عنوان ورق روکش‌دار یا این که اصطلاحا گالوانیزه (Galvanized)  شناخته می‌شوند. پوشش مورد به کار گیری در ساخت ورق عرشه فولادی از جنس روی می‌باشد. طی پروسه گالوانیزه کردن یا این که آبکاری، لایه‌ای از فلز روی به ضخامت 0.8 تا 2.1 میلی‌ متر بر روی هر دو سطح ورق فولادی ریخته می‌گردد.

بعد از آن، مقطع ورق گالوانیزه به وسیله دستگاه‌های مخصوص و با شیوه نورد سرد به صورت ذوزنقه‌ای و موجدار در می‌آید. گالوانیزه کردن با به کارگیری از فلز روی، استانداردهای مختلفی دارد که معمولا با حرف G و میزان وزن روی به کار رفته مشخص و معلوم می‌شوند.

برای مثال، استاندارد G60 به معنای به کار گیری از 0.6 اونس (17 گرم) فلز روی برای پوشش 1 فوت مربع (900 سانتی‌متر مربع) از سطح ورق می‌باشد. استاندارد  G60، تحت عنوان رایج‌ترین استاندار برای گالوانیزه کردن ورق سقف عرشه فولادی شناخته می‌گردد. استاندار G90 نیز به منظور ساخت پوشش‌های اختصاصی فضا‌های مستعد خوردگی مورد به کار گیری قرار می‌گیرد.

نکته: ضخامت هسته ورق، اساس محاسبات در پیاده سازی سقف عرشه فولادی می‌باشد. به عبارت دیگر، ضخامت پوشش گالوانیزه (لایه روی) تحت عنوان بخشی از ضخامت سقف در نظر گرفته نمی‌شود.

سطح مقطع ورق سقف عرشه فولادی به چه شکلی می‌باشد؟

به منظور درک خوب کاربرد و شیوه اجرای سقف عرشه فولادی، می‌بایست با مفاهیم اولیه موجود در صورت و ساختار این بنا آشنا شد. شکل مقطع سقف عرشه فولادی عموما به طور ذوزنقه‌ای بوده است. در‌این مدت اجزای مختلفی وجود دارد. اجزای مهم سطح مقطع ورق عرشه فولادی را می‌توان به عمق، بال بالایی، بال پایینی، دندانه پایینی، دندانه بالایی و کناره تقسیم‌ بندی کرد.

  • عمق: به حد فاصل عمودی بال بالایی (سقف) تا بال پایینی (کف) ورق
  • بال بالایی: مولفه‌های افقی سطح بالایی ورق (قسمت برآمدگی)
  • دندانه بالایی: کناره‌های بال بالایی ورق
  • بال پایینی: مولفه‌های افقی سطح پایینی ورق (قسمت تو رفتگی)
  • دندانه پایینی: کناره‌های بال پایینی ورق
  • کناره: انتهای ورق از هر دو طرف
  • جان: قسمت شیب دار در بین بال های بالایی و پایینی
  • آج: تورفتگی و برآمدگی‌های موجود در بال های بالایی و پایینی
  • برجستگی: بخش برآمده موجود بر روی بدنه ورق

نکته: آج، یک مولفه اختیاری در ساخت ورق فولادی می‌باشد. به منظور ایجاد اتصال و درگیری میان بتن و ورق فولادی، برجستگی و فرورفتگی‌هایی را بر روی ان یا بال‌ها ایجاد می‌نمایند. وجود آج سبب ساز پیوستگی خوب سقف و عمکرد یکنواخت آن در مقابل بارها می گردد.

این المان‌ها، به منظور ارتقا مقاومت اصطکاکی در بین فولاد و بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند. بایرایرانیان در راستای اجرای سقف عرشه فولادی فعالیت رو به رشدی داشته است. مشاورین ما مشتریان را در جهت مناسب‌ترین قیمت سقف عرشه فولادی و البته باکیفیت بالا راهنمایی میکنند.

بیشتر بخوانید : سقف عرشه فولادی در مازندران

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر