آشنایی با کاربرد سقف عرشه فولادی در ساختمان سازی
()

آشنایی با کاربرد سقف عرشه فولادی در ساختمان سازی

پیش از پرداختن به بحث در رابطه با کاربرد سقف عرشه فولادی بهتر است نخست با این نوع سقف، ویژگی ها، مزایا و اهمیت استفاده از آن آشنا شویم. سپس در نهایت به معرفی کاربردهای این سقف پر طرفدار خواهیم پرداخت.

سقف عرشه فولادی و هر آنچه لازم است درباره آن بدانید!

شاید برایتان جالب باشد بدانید که یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عوامل در اجرای ساختمان ها با استفاده از متدهای نوین؛ حذف مصالح و روش های قدیمی و زمان بر، سبک سازی و سرعت گسترده اجرا می باشد. امروزه این موارد به طور ویژه مورد توجه معماران و تولید کنندگان مصالح ساختمانی قرار گرفته اند. در حال حاضر معماران و سازندگان ساختمان های بزرگ و کوچک با روی آوردن به دو اصل سبک سازی و اجرای سریع ساختمان بر آن شده اند که گامی مهم در جهت پیشرفت صنعت ساختمان سازی بردارند. همان گونه که می دانید، سقف سازه یکی از مهم ترین قسمت هایی است که سرعت ساخت را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهد. در صورتی که سازندگان برای اجرای سقف به استفاده از روش های نوین بپردازند، مدت زمان اجرای پروژه تا حد چشمگیری کاهش پیدا می کند.

image003

یکی از جدیدترین و پر طرفدارترین روش های نوین اجرای سقف، استفاده از سقف عرشه فولادی یا متال دک می باشد.

وزن سقف عرشه فولادی که با به کارگیری ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار ساخته می شود، حدود 30 تا 60 درصد کمتر از سایر سقف هایی است که با آن ها آشنایی داریم. ورق های موجود در ساختار این سقف ها به وسیله تیرهای فولادی یا میله ها تقویت می گردند. آنچه موجب محبوبیت خیره کننده این سقف ها در سر تا سر دنیا شده است، پایین بودن سرعت اجرای آن ها می باشد. اگرچه مدت زمان زیادی از عرضه سقف عرشه فولادی به بازار نمی گذرد، اما به جرأت می توان گفت که صنعت ساختمان سازی بخش عمده ای از پیشرفت خود در سال های اخیر را مدیون آن ها است.

لازم به ذکر است که این نوع سقف در ساختمان های دارای اسکلت فلزی قابل اجرا می باشد. البته در برخی شرایط و با رعایت یک سری اصول می توان آن ها را در سازه های بتنی نیز مورد استفاده قرار داد. استفاده از سقف عرشه فولادی به آن دسته از معمارانی که قصد دارند سرعت ساخت پروژه را تا حد ممکن بالا برده و آن را در زمانی کوتاه تحویل دهند، توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : سقف عرشه فولادی در اصفهان

شاید برایتان جالب باشد بدانید که وزن کم و سرعت اجرا تنها مزایای سقف عرشه فولادی نیست. این نوع سقف که در برابر آتش سوزی و شرایط گوناگون جوی مقاوم است، ضمن برخورداری از قیمت مقرون به صرفه، زیبایی ظاهری و تطبیق پذیری با انواع مختلف ساختمان، توان تحمل بارهای حین اجرا را نیز دارا می باشد.

هر محصولی در عین برخورداری از مزایای متعدد، معایبی نیز دارد. بدون شک سقف های عرشه فولادی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. از جمله مهم ترین معایب این محصول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دشواری به کارگیری این محصول در اسکلت های بتنی
  • لرزش زیاد این نوع سقف در مقایسه با سایر سقف ها
  • بروز خوردگی فلز
  • کاربرد سقف عرشه فولادی چیست؟

سقف های عرشه فولادی به دلیل برخورداری از مزایایی که پیش تر مورد اشاره قرار دادیم، به عنوان جزء ساختمانی بسیاری از سقف های مسطح، طاق دار و شیب دار مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که سقف های مذکور عمدتا با شبکه تیرچه های فولادی رو باز، فولاد سازه ای و یا اسکلت ساختمانی سبک همراه می باشند.

کاربرد سقف عرشه فولادی به طور معمول در ساختمان های دارای ارتفاع زیاد است. چرا که سقف یکی از مهم ترین عوامل ساخت بوده و کوتاه بودن زمان اجرای آن می تواند تاثیر به سزایی در سرعت اجرای کل سازه و ساختمان داشته باشد.

image002کاربرد سقف عرشه فولادی به عنوان یک دیافراگم از دیگر کاربردهای این نوع سقف به شمار می آید. ورقه های سقف فولادی که در سقف و کف مورد استفاده قرار داده می شوند، به پشتیبانی و تقویت بارهای سنگین بین تیرچه ها و میله ها می پردازند. ورقه های نام برده پس از نصب می توانند به عنوان یک پایه یا گیره افقی قرار بگیرند. این امر موجب می شود که سقف عرشه فولادی عملکردی مشابه یک دیافراگم یا جداساز داشته باشد. طراحی و ساخت سقف عرشه فولادی به گونه ای است که می تواند ویژگی های فولاد را به بیشترین حد ممکن برساند. همین امر موجب شده است که استفاده از آن در صنعت ساختمان سازی رواج قابل توجهی پیدا کند. به گونه ای که سقف عرشه فولادی یکی از اجزای جدایی ناپذیر ساختمان های مدرن امروزی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید : سقف عرشه فولادی بوشهر

نظرتان را به ما بگویید

  انواع سازه در اجرای سقف | پروژه های مختلف

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر