()

یکی از مهم‌ ترین دستاورد‌های صنعتی سازی که خیلی زود در صنعت ساختمان ما جا باز کرد، سقف‌های عرشه فولادی است. سرعت اجرای بالا، وزن پایین و قیمت مناسب از جمله مهم‌ترین مزیت‌های ی است که باعث شده تا در ساخت و ساز‌های شهری مالکان به استفاده از آن تمایل داشته باشند. در شماره گذشته در گفتگو با شرکت‌های فعال در این زمینه، به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌ها و برند‌های سقف عرشه فولادی پرداخت ایم. اما فراوانی تولیدکنندگان و مجریان در این زمینه ما را بر آن داشت تا در این شماره نیز با فعالان این صنف گفتگو کنیم تا مخاطبان ما در صورت نیاز بتوانند راحت‌تر دست به انتخاب بزنند.

مزایا سقف عرشه فولادی

مجید رستمی، مدیر بازرگانی شرکت بایرایرانیان. با بیان اینکه در زمینه تولید و اجرا فعالیت می‌کنیم  و دارای تأییدیه هستیم به خبرنگار ما گفت: در سقف‌های عرشه فولادی به جای تیرچه و سفال، از پروفایل ذوزنقه‌ای استفاده می‌شود. پروفایل ذوزنقه‌ای سقف ورق گالوانیزه‌ای است که به شکل ذوزنقه‌ای آجدار، فرم داده‌شده و به عنوان قالب و میل‌گرد اصلی در سقف، مصرف‌شده و باقی می‌ماند و همین امر موجب ماندگاری شیره بتن در سقف می‌شود.

در ضمن این شرکت با بهره گیری از دستگاه فول اتومات تایوانی اقدام به رولفرمینگ ورق می نماید که کاهش لرزش سقف را بهمراه دارد و با رولفرمینگ های ایرانی متفاوت می باشد.وی افزود : پروفیل‌های ذوزنقه‌ای شکل سقف، برای انواع دهانه‌های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرارگرفته و تا دهانه 4 متر بدون پایه موقت، و تا دهانه 7 متر با پایه موقت در وسط دهانه استفاده می‌شود.

 

مهندس رستمی به مزایای سقف‌های عرشه فولادی اشاره کرد و افزود: حذف قالب‌بندی، حذف تیرهای فرعی، حذف میل‌گردهای کششی، تأمین ایمنی کارگاه و حداقل فضای دپو، امکان بتن‌ریزی کلیه سقف‌ها در یک زمان و بازگشت سریع سرمایه به علت سرعت اجرا، از جمله مهم‌ترین مزایای آن به شمار می‌رود.

مدیر بازرگانی شرکت بایرایرانیان با بیان اینکه سرعت اجرای این سقف تا 11 برابر سریع‌تر از اجرای سقف دال بتنی و یا سقف کامپوزیت است، گفت: وزن هر مترمربع این سقف‌ها 210 کیلوگرم بر مترمربع است که از وزن دال بتنی با همین خصوصیات فنی، 60 کیلوگرم کمتر است، و این وزن کمتر سقف باعث وزن کمتر سازه شده، اسکلت و فونداسیون ساختمان سبک‌تر می‌شود و در ساختمان‌های اسکلت بتنی حداقل 6 کیلوگرم بر مترمربع از وزن فولاد مصرفی کم خواهد شد.

  روش محاسبه وزن آهن آلات

وی در ادامه به توضیح برشگیرهای موجود در سقف‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین المان‌های این سازه‌ها برشگیرها هستند که وظیفه انتقال نیروی برشی از بتن به فولاد را بر عهده‌دارند. در آیین‌نامه ساختمانی ایران جوشکاری گل میخ با استفاده از تکنولوژی stud welding به عنوان روش استاندارد در اتصال برش گیرها معرفی شده است، در این روش گلمیخ مستقیماً و بدون نیاز به ماده واسط الکترود در کوتاه‌ترین زمان به تیرآهن جوش داده می‌شود و تنها از یک حلقه سرامیکی برای محافظت از حوضچه مذاب استفاده می‌شود. گل میخ‌ها معمولاً از جنس فولاد کم کربن ساختمانی و در موارد خاص از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند.

تست گلمیخ با چکش

به مهم‌ترین مزایای این سقف‌ها اشاره کرد و افزود : حذف مراحل قالب‌بندی و شمع‌گذاری، کاهش مصرف فولاد و بتن، بهبود عملکرد سقف هنگام زلزله و آتش‌سوزی، ایجاد سکوی کار مناسب و ایمن در زمان اجرا، پیوستگی و یکدست بودن سطح زیرین سقف، کاهش هزینه‌های کلی، وزن کم و قابلیت حمل آسان، نصب ساده و سریع از جمله مهم‌ترین مزایای این سقف‌ها هستند.

وی افزود : سیستم سقف‌های مرکب عرشه فولادی از مقاطع مختلط دال بتن مسلح بر روی ورق‌های ذوزنقه‌ای که به تیرها و شاه‌تیرهای فولادی متصل می‌شوند، تشکیل شده است. سیستم سقف‌های مرکب عرشه فولادی قابل‌اجرا بر روی اسکلت‌های فلزی (پیچ و مهره‌ای، جوشی) و اسکلت‌های بتنی است.

وی افزود : در این سیستم، ورق‌های گالوانیزه ذوزنقه‌ای آجدار. نقش قالب باربر و ماندگار را بر عهده دارد که توسط برشگیر‌های فولادی استاندارد، به تیرهای فرعی و اصلی متصل می‌‌گردد در این سیستم، عملکرد مختلط دال بتن مسلح و ورق فولادی ذوزنقه‌ای. نقش مهمی در تأمین صلبیت سقف و رفتار مطلوب برشی آن خواهد ‌داشت.

  روند اجرای شروع پروزه های ساختمانی به چه صورت است؟

مهندس رستمی به مراحل اجرای سقف‌های عرشه فولادی هم اشاره کرد و گفت: تهیه دستور برش عرشه فولادی، تولید عرشه فولادی بر اساس دستور برش، نصب و تثبیت ورق عرشه فولادی، جوشکاری گل میخ، آرماتوربندی، و در نهایت بتن‌ریزی مراحل اجرای سقف‌های عرشه فولادی هستند.

وی‌در‌خصوص‌کیفیت گلمیخ‌های مورد استفاده در سقف‌های عرشه فولادی گفت:گلمیخ های این شرکت با برند BRتاییدیه سازمان زیربط را داراست و ایزو13918 راداردو گلمیخ بدون کیفیت باعث بروز مشکلات عمده‌ای می‌شود؛یکی از راه‌های تشخیص کیفیت گل میخ‌ها این است که با چکش گل میخ را تست کرد،گل میخ نباید با ضربه بشکند. علاوه بر این، ضخامت ورق‌ها بین 7/0 تا 2/1 باید باشد و تاکنون ورقی کمتر از 7/0 طراحی نشده است.

سقف عرشه فولادی ارزانتر از تیرچه و بلوک

با بیان اینکه دارای گواهینامه‌های معتبر از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن هستیم، گفت: سرعت اجرای 11 برابری نسبت به سایر سقف‌ها و امکان بتن‌ریزی همزمان طبقات و در نتیجه بازگشت سریع سرمایه،  از جمله بارزترین خصوصیات  سقف‌های عرشه فولادی است.

وی افزود: حذف میل‌گردهای کششی و کاهش تیرچه‌های فرعی از cm 150 تا cm 270 با توجه به گام و ضخامت ذوزنقه، و همچنین کاهش وزن فولاد تا 22 کیلوگرم بر مترمربع در نتیجه کاهش وزن سازه و فونداسیون، مقاومت پایدار در مقابل آتش‌سوزی و امکان عبور تأسیسات از زیر سقف، دیگر مزیت‌های این سقف است.

مهندس رستمی ‌در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر خلاف برخی صحبت‌هایی که در مورد قیمت تمام‌شده سقف‌های عرشه فولادی مطرح می‌شود، قیمت این سقف تا 15 هزار تومان ارزان‌تر از تیرچه و بلوک خواهد بود.
این فعال صنعت ساختمان در پایان به مزیت گل میخ‌ها اشاره کرد و ادامه داد: گلمیخ‌ها ورق را به تیرآهن زیر آن متصل می‌کند و باعث مقاومت و استحکام سقف می‌شوند که  به دو روش سرد و گرم به سقف متصل می‌شوند و البته روش گرم بهتر و مقاوم تر است.

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر