تاور کرین چیست؟
()

تاور کرین نمونه‌ای از ابزارهای انسانی است که در ساخت برج‌ها، پل‌ها و غیره استفاده می‌شود. امکان استفاده از این دستگاه در ارتفاعات مختلف وجود دارد و از آنجایی که امکان استفاده از آن در ارتفاعات مختلف وجود دارد، در زمینه برج سازی و صنعت مورد توجه قرار می‌گیرد. وبسایت بایرایرانیان با این مقدمه در ادامه این مطلب به بیان نکات جامع‌تری در این زمینه می‌پردازد.

تاور کرین چیست؟

تاور کرین یا تاور کرین نمونه‌ای از تجهیزاتی است که در سازه‌های عظیم استفاده می‌شود. محل قرارگیری این دستگاه در محل ساخت و ساز ثابت بوده و برای جابجایی اقلامی مانند آهن ساختمانی، بتن و سایر قطعات سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اهمیت استفاده از این دستگاه در ارتفاعات دو چندان می‌شود.

انواع تاور کرین

به طور کلی تاورکرین‌ها به سه دسته تاورکرین ثابت، متحرک و بالابر تقسیم می‌شوند. این در حالی است که تاورکرین‌های متحرک شامل سه زیر گروه تاورکرین ریلی، جاده‌ای و شناور می‌باشد.

تاور کرین چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بالا ذکر شد، جرثقیل‌های برجی انواع مختلفی دارند، اما به طور کلی با وجود ویژگی‌های خاص، عملکرد آنها یکسان است. این ویژگی‌ها شامل ظرفیت بار، قدرت مانور بار به جلو و عقب (زیر بار)، قدرت مانور چرخشی، کل قدرت محرک دستگاه و قدرت بالابری می‌باشد. در ادامه جزئیات هر یک را توضیح خواهیم داد.

ظرفیت بار تاور کرین

ظرفیت بار تاور کرین‌ها با توجه به ساخت آنها می‌تواند متفاوت باشد. انجام عملیات شارژ در این دستگاه توسط موتور الکتریکی انجام می‌شود. آنچه در هدایت بار با استفاده از این دستگاه نقش دارد، میکرو سوئیچ‌ها می‌باشد. علاوه بر اینکه راننده فرمان را کنترل می‌کند، بار توسط یک سری میکرو سوئیچ کنترل می‌شود. وظیفه میکروسوئیچ‌ها کنترل برای حفظ ایمنی دستگاه با حرکت نکردن دستگاه‌ها فراتر از حد تعیین شده برای دستگاه است.

قدرت مانور و حرکت بار به جلو و عقب

Parts Of Tower Crane

در قسمت قبل توضیحی در مورد ظرفیت حمل دستگاه ذکر کرده‌ایم. تاور کرین ها علاوه بر ظرفیت بار دستگاه، قابلیت جابجایی بار را به جلو و عقب نیز دارند که به Carriage نیز معروف است.

نیروی حرکت چرخشی

بدون شک همه مردم با قدرت گردش این دستگاه آشنا هستند و آن را دیده اند. تاور کرین‌ها می‌توانند بار را روی یک محور 360 درجه بچرخانند و جابه جا کنند. چیزی که برای این کار در دستگاه تعبیه شده است یک یا دو موتور الکتریکی و یک یا دو گیربکس است. برای حفظ ایمنی و جلوگیری از دور زدن غیر ضروری دستگاه، میکرو سوئیچ‌ها وارد عمل می‌شوند.

  قیمت اجرای سقف عرشه فولادی در ارومیه

نیروی محرکه تاور کرین

تاور کرین‌ها قابلیت حرکت بر روی زمین را دارند و قابلیت انتقال کل دستگاه را از نقطه‌ای به نقطه دیگر دارند. این دستگاه را می‌توان با قرار دادن روی ریل و یا با استفاده از زنجیر مخصوص در هر نقطه از زمین حرکت داد. آنچه در هر دو روش استفاده می‌شود موتورهای برفی برقی و گیربکس‌ها هستند.

ظرفیت بالابری تاور کرین

ظرفیت بالابری تاور کرین از ویژگی‌های این دستگاه می‌باشد. در ابتدا لازم به ذکر است که تاورکرین با جرثقیل متحرک نصب می‌شود. آنچه در ارتفاع این دستگاه نقش دارد، قدرت مونتاژ دستگاه و استفاده از قطعات یا مقاطع اضافی است. حفظ نقاط ایمن هنگام بالا بردن ارتفاع این دستگاه از نکات مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

به عنوان مثال، هنگام بالا بردن ارتفاع تاور کرین‌ها از حد استاندارد، دستگاه باید توسط یک تسمه مخصوص به نام انکر فریم به نقاط ساختمان یا سازه مورد نظر متصل و نگه داشته شود. انجام این کار به مهارت خاصی نیاز دارد و کوچکترین اشتباهی می‌تواند خطرناک باشد.

اجزای یک جرثقیل برجی

تاور کرین (tower crane) از اجزای مختلفی تشکیل شده است. اجزای تاورکرین شامل تیر مشبک در پایه جرثقیل، مجموعه دوار در بالای دکل، بازوی افقی، بازوی مکانیکی، کابین اپراتور و تیر مشبک است. تیر مشبک پایه جرثقیل به قسمتی از بالشتک مانند بتن که تکیه گاه دستگاه است متصل می‌شود.

تاور کرین

بلوک دوار شامل چرخ دنده و موتور است و به جرثقیل برجی اجازه می‌دهد تا بر روی محور خود بچرخد.از دیگر قسمت‌های ذکر شده در تاور کرین بازوی افقی است. وظیفه این قطعه حمل بار می‌باشد. علاوه بر این، ترولی در جهت تاور کرین حرکت می‌کند و به جابجایی بار کمک می‌کند.

چند نکته مهم در نصب و راه اندازی تاور کرین

همانطور که در بالا ذکر شد نصب و اندازه گیری تاورکرین نیاز به دقت بالایی دارد و عوامل زیادی در انجام این کار دخیل هستند. از جمله عواملی که بر نصب تاورکرین تاثیر می‌گذارد مواردی از قبیل نوع بار، در نظر گرفتن فضای مورد نظر برای عملیات تیر و محفظه، اندازه و شکل بار، محل بارگذاری، در نظر گرفتن امکان تغییر مکان می‌باشد. برای بار مورد نظر توجه به ارتفاع در جهت بلند کردن بار و وزن بار است.

نکات ایمنی تاور کرین

  • تمرکز، همکاری متقابل و توجه ویژه به دستورالعمل‌ها. عملیات صعود باید با دستورالعمل‌های حرفه‌ای انجام شود. منبع تغذیه و سیستم هیدرولیک باید توسط شخص تعیین شده استفاده شود.
  • حضور کارگران در مکان‌های مرتفع باید مطابق با روند کار ایمن در مکان‌های مرتفع باشد.
  • سیم طناب فولادی، حلقه‌های نگهدارنده، پیچ‌های اتصال، پین‌ها و سایر اجزاء باید بررسی شده و قطعات ترک خورده به موقع تعویض شوند. وضعیت روانکاری چرخ دنده‌ها، قطعات دوار و غیره. باید به طور منظم بررسی شود.
  • از عایق بودن کابل مطمئن شوید زیرا عملکرد کلید پاور حساس است.
  • زمانی که چندین تاورکرین در محل کار می‌کنند، اختلاف ارتفاع تاورکرین‌ها باید مطابق دستورالعمل باشد و کمتر از مقدار تعیین شده نباشد.
  • پین موقعیت یابی را بررسی کنید و هنگامی که سطح دکل افزایش می‌یابد، سر تاور کرین را نچرخانید. بالابردن دکل در هنگام شب ممنوع است.
  • پس از بالا بردن دکل، بررسی کنید که برق خاموش باشد. سکان چپ و راست باید به موقعیت وسط برگردند. پیچ‌ها باید در هر قسمت محکم باشند.
  • برای تاور کرین میبایست امکانات مناسبی روی زمین وجود داشته باشد. فقط کارگران مربوطه مجاز به اقامت در محل نصب هستند. زمانی که باد شدیدتر از حد معینی باشد، کار مجاز نیست.
  • برای جلوگیری از لغزش، سقوط و حوادث احتمالی، تجهیزات لنگر باید مرتبا بررسی شوند.
  • کابین تاور کرین میبایست مجهز به تجهیزات آتش نشانی باشد.
  بررسی مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

تعمیر و نگهداری تاور کرین

tower crane

  • برای اطمینان از عملکرد ایمن و اقتصادی برای مدت طولانی، تاور کرین باید به درستی نگهداری و روغن کاری شود.
  • شیر آب را مرتب تمیز نگه دارید.
  • سطح روغن را در کاهنده سرعت بررسی کنید. روغن را به موقع پر کنید.
  • سیم طناب‌ها را از نظر شل بودن، شکستگی یا فرسودگی در موقعیت‌های مختلف بررسی کنید. کابل‌های معیوب را طبق دستور تعویض کنید.
  • عملکرد ترمزها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با اندازه مناسب هستند.
  • وسایل ایمنی را بررسی کنید.
  • اتصالات پیچ را بررسی کنید.زمانی که پیچ‌ها برای مدتی استفاده شده‌اند دوباره سفت کنید.
  • سستی طناب‌های فولادی را بررسی کنید و اگر شل بود آنها را سفت کنید.
  • طناب‌های فلزی، قرقره‌ها و قلاب‌های آسانسور را طبق دستورالعمل بررسی کنید.
  • وجود میله‌ها، شبکه‌ها و جوش‌های شکسته روی سازه فلزی را بررسی کنید. به قسمت‌هایی که رنگ‌ها در آن جدا می‌شوند توجه ویژه‌ای داشته باشید. به سرعت علت را ردیابی کنید و به موقع مشکل را برطرف کنید.
  • پیچ‌ها و مهره‌های بست‌های برج را بررسی کنید. برای نصب قطعات برج باید هر پیچ را با دو مهره محکم کنید.
  • زنگ زدایی و رنگ آمیزی کل تاور کرین و مکانیزم‌های فلزی آن باید پس از اتمام هر پروژه انجام شود.

bayeriranian.com

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر