()

همه چیز درباره قالب بندی سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی در واقع یک ورق بسیار محکم از جنس فولاد است که معمولا شیاردار بوده و توسط میله ها و یا تیر های فولادی نصب شده و در جای خود محکم می­شود. اگر شما نیز جزء کسانی هستید که تصمیم دارید برای استحکام هر چه بیشتر ساختمان خود از سقف عرشه فولادی استفاده کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا شما را با جزئیات بیشتری در رابطه با اجرای این نوع سقف ها، مزایا و معایب آن و همچنین قالب بندی سقف عرشه فولادی آشنا کنیم.

سقف عرشه فولادی چیست؟

همه چیز درباره قالب بندی سقف عرشه فولادی

همانطور که پیش تر گفتیم، عرشه فولادی از ورق های فولادی شیاردار تشکیل شده که در ساختمان ها، هنگام ساخت  سقف و کف، مورد استفاده قرار می­گیرد. در این نوع سقف ها از بتن و ورق های گالوانیزه استفاده می­شود به همین علت استحکام کافی را دارد و در ساخت و ساز بسیار پرکاربرد است.  سقف عرشه فولادی با نام دیگری نیز شناخته می­شود که می­توان گفت معنای لاتین همین نام است. این نام همان متال دک است که ممکن است بارها به گوشتان خورده باشد.

اجزا تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی از چهار قسمت تشکیل شده که عبارتند از: ورق گالوانیزه موجدار، برشگیر، آرماتور یا همان میلگرد و بتن. این چهار قسمت اصلی ترین قسمت های عرشه فولادی است. قسمت هایی نیز در این نوع سقف وجود دارد که گرچه از قسمت های اصلی نیستند اما به کار بردن آنها از واجب ترین کارها حین قالب بندی است. از جمله آنها می­توان به تیر های فرعی و فلاشینگ اشاره کرد.

ورق های فولادی، اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی

نحوه قالب بندی سقف عرشه فولادی

یکی از انواع قالب بندی هایی که برای سقف ساختمان ها به کار می­رود، قالب بندی سقف عرشه فولادی است که به دلیل قیمت نسبتا کمتر و استحکام بالا طرفداران زیادی دارد. مراحل نصب و قالب بندی سقف عرشه فولادی نیاز به افراد متخصص دارد زیرا کارگران ساده و یا بنا ها با نصب این نوع سقف ها آشنایی کافی ندارند و ممکن است خود را در معرض خطر قرار دهند. نکته قابل توجه برای قالب بندی سقف عرشه فولادی وزن ورق ها است که بستگی به متراژ مورد نظر دارد اما وزن ایده آل و استاندارد آن 70 کیلوگرم است که به راحتی نیز قابل جا به جایی است.

مراحل نصب و اجرا سقف عرشه فولادی

در مرحله اول باید ورق های گالوانیزه روی میلگرد ها یا تیر های نگهدارنده با دقت چیده شوند. در مرحله بعدی برای ثابت نگه داشتن سقف روی تیرها، ورق های فولادی با استفاده از دستگاه میخکوب بر روی تیرها فیکس شده و سر جای خود ثابت می­شوند و در انتهای این مرحله دورتادور ورق ها فلاشینگ می­شود. اگر می­خواهید استحکام بیشتری نیز به سقف خود بدهید می­توانید در این مرحله ورق های فولادی را دوربندی کنید تا خیال آسوده تری داشته باشید.

مرحله سوم نصب و قالب بندی سقف عرشه فولادی مربوط به اتصال ورق های فولادی به گل میخ است. این کار را می­توانید هنگام عمل فلاشینگ کردن یا بعد از آن انجام دهید. بدین صورت که ورق ها با جوشکاری به تیر های نگهدارنده متصل می­شوند. مرحله بعدی نیز مربوط به آرماتوربندی است که به دو روش انجام می­شود. هم به صورت آماده و هم به صورت دستی.

بیشتر بخوانید : سقف عرشه فولادی در اصفهان

در مرحله بعدی باید گل میخ ها به آرماتور ها وصل شوندتا سقف  استحکام و یکپارچگی لازم را پیدا کند. بعد از آن نوبت به انجام بتن ریزی می­رسد. دو نوع بتن برای قالب بندی سقف عرشه فولادی مورد استفاده قرار می­گیرد که شامل نوع سبک و معمولی هستند. نوع سبک آن مقاومت کمتری نسبت به نوع معمولی دارد. توجه داشته باشید که نوع بتنی که مورد استفاده قرار می­گیرد بستگی به نحوه بارگذاری و ابعاد دهانه ها دارد.

قالب بندی سقف عرشه فولادی پس از اتمام کار

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

استفاده از قالب بندی سقف عرشه فولادی به جای دیگر انواع قالب بندی ها، تاثیر زیادی در کاهش وزن کل سازه دارد. همچنین سبک بودن اجزای آن سبب آسان شدن و کاهش هزینه های حمل و نقل خواهد شد. مزیت دیگر این نوع سقف ها این است که در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم هستند و می­توانند فشار بالایی را تحمل کنند. لازم به ذکر است این نوع از سقف ها به دلیل قیمت مناسب تر و کیفیت بهتر می‌توانند جایگزین سقف های قدیمی شما شوند. یکی از معایب سقف عرشه فولادی نیز می­توان به لرزش سقف در صورت عدم نصب درست و اجرای دشوار آن اشاره کرد. همچنین باید گفت که اجرای سقف های عرشه فولادی نیاز به نیروی متخصص دارد که این نیرو ها فراوان نیستند.

بیشتر بخوانید : سقف عرشه فولادی بوشهر

کلام آخر

سعی کردیم در مطالب فوق اطلاعاتی در جهت نحوه نصب و اجرای قالب بندی سقف عرشه فولادی ارائه کنیم.  امیدواریم که مطالب فوق برایتان مفید واقع شده باشد.

نظرتان را به ما بگویید

  محاسبات سقف متال دک

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر