شکلاتی شدن اسکلت فلزی
()

در ساخت و نصب اسکلت فلزی یکی از مواردی که باید بسیار حائز اهمیت باشد شاقول بودن ستون ها است. در هنگام اجرای اسکلت های فلزی باید توسط مهندسین ناظر کنترل شده تا از ایجاد پیچش و شکلاتی شکل شدن ستون ها و اسکلت جلوگیری شود. متاسفانه امروز به دلیل نبود اطلاعات کافی و سهل انگاری توسط مهندسین ناظر این امر مورد بررسی قرار نمی گیرد و باعث مشکلات فنی درنصب اسکلت فلزی می شود.

بسیاری از مجریان ساختمان مسئله ناشاقولی ستونها را جدی نمی گیرند و اگر ستون ناشاقول در سمت جلو یعنی نمای ساختمان باشد به وسیله متریال نما مانند آجر و بلوک چینی آن را مخفی می‌کنند و اگر دید که از ستون‌های داخلی باشد به وسیله آجر و بلوک و گچ و غیره این ناشاقولی و شکلاتی شدن اسکلت را محو میکند.

مشکلات شکلاتی بودن ستون باعث افزایش خطر ناپذیری ناگهانی در سازه می‌شود. همچنین ناشاقولی در محل اتصال لنگر مضاعفی ایجاد می‌شود که اگر از لنگر مقاوم داخل ستون بیشتر باشد باعث ایجاد ناپایداری و کمانش ستون می‌شود. در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان این طور آمده که از حداکثر میزان ناشاقولی ستون ها تا طبقه بیستم به ازای هر طبقه مساوی ۱/۵۰۰ ارتفاع و حداکثر ۲۵ میلیمتر به سمت نما و ۵ میلی متر به سمت داخل ساختمان می باشد.

روش اندازه گیری ناشاقولی در اسکلت فلزی

روش های اندازه گیری میزان ناشاقولی ستون ها به دو روش سنتی یعنی وسایل شاقول بنایی دوربین‌های پیشرفته انجام میشود. در ساختمان سازی به پیچش و یا ناشاقولی ستون ها از اصطلاح شکلاتی شکل شدن ستون استفاده می شود به طور ساده به این معنی میباشد که ستون ها از محل های جوش و یا نصب شده که در ارتفاعات بلند در پارت های مختلف به یکدیگر متصل میشوند بر اثر اشتباهات پیمانکار و مجری و استاندارد نبودن اسکلت باعث پیچش میشوند.

  وزن مخصوص ورق گالوانیزه عرشه فولادی بایرایرانیان

در بسیاری ازموارد پیچش ستون ها می توان آنها را به وسیله آچارF یا جک آنها را کنترل یا رفع نمود ولی اگر ناشاقولی و پیش زیاد باشد از دستگاهی به نام تیفور استفاده می‌شود. اما در بسیاری از موارد غیر قابل قبول بوده و توسط مهندس ناظر شهرداری رد میشود.

یکی از دلایل ناشاقولی و پیچش در اسکلت فلزی جابجایی ستون بر روی صفحه ستون می باشد عملاً خوب وسیله پیچ و مهره ویا جوش متصل نمیشود. مشکلات دیگر دیده شده در مراحل نصب تیر خروج از مرکزیت تیر نسبت به ستون یا عدم وجود زیرسری در جهت درست تیرریزی ها می باشد این نوع مشکل ها به دلیل اشتباهات اجرایی در هنگام نصب ستون و یا ساخت آنها صورت می گیرد

شاید برایتان مفید باشد : پیچ و مهره استیل

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر