سقف-عرشه-فولادی-کرمانشاه
()

سقف وافل را بشناسید

سقف وافل یک سقف مشبک و یک بالشتک بوده که برای پوشش دهانه‌های بزرگ به کارگیری می‌گردد. کارایی این نوع سقف دو طرفه می‌باشد و نیازی به میله‌های آهنی و سخت‌کننده‌های تیرها نیست. شکل این نوع سقف مکعبی و توخالی بوده و بسته به پروژه در ابعاد گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آهن وافل از پلاستیک کامپوزیت تشکیل شده و سبک ‌وزن می‌باشد، به این ترتیب حمل آن برای کارگران راحت است. سقف وافل برای انواع بنا‌های فلزی و بتونی مطلوب می‌باشد. فرم‌های این نوع سقف با تغییر ترکیب قابلیت و امکان نصب سقف یک‌ طرفه یا این که یک صفحه دو طرفه را فراهم می‌کند.

سقف وافل سقفی است که برای تهیه قالب مسطح و مسطح به ‌جای قالب به کارگیری می‌گردد و بعضی اوقات به آن انواع گلدان یا مستطیل می‌گویند. این دو فرم زیر سقف، از بتن تشکیل شده و تیرهایی را می‌سازند. این نوع سقف، سقف نارنجک یا وافل می‌باشد.

بسته به شکل، آن‌ها مستطیل یا این که مربع می‌باشند. یک شیار یک‌ طرفه در سقف وجود دارد که در یک ‌جهت حرکت می‌نماید، قوس‌های مستطیلی را برای اشکال مستطیل شکل میدهد، یا این که برای شکل‌های مربع در هر دو طرف قوس دارد (دومرحله‌ای). این سقف‌ها به ترتیب دارای تراشه‌های یک‌ طرفه و پای‌های دو طرفه می‌باشند.

تاریخچه سقف وافل

کارایی ساختاری سقف وافل از هزاران سال پیش برای انسان شناخته شده است و شاید نخستین استفاده انسان از مفهوم سقف وافل با ساخت آکروپولیس در یونان همراه بوده. بیشتر این ساختمان در بین سال‌های 429 و 461 پیش از میلاد تاسیس شده. مثال دیگر سقف‌های وافل مشهور شام آخر لئوناردو داوینچی می‌باشد. بنای باستانی دیگری که با به کارگیری از سیستم وافل تشکیل شده Pantheon در رم می‌باشد که در سال 118 میلادی ساخته شد و تا به امروز نیز پا برجا می‌باشد.

از اوایل قرن نوزدهم، با گسترش علم و ظهور عصر جدید ساخت مهندسی، ساخت ساختمان‌هایی با کاربردهای گوناگون از سیستم سقف وافل کلاسیک در آمریکا و کشورهای اروپایی شروع شد. مزایای فنی سطوح وافل همراه با زیبایی خاص این سطح‌ها سبب شده است که این بنا‌ها در اکثری از بنا‌ها از جمله: فرودگاه‌ها، پارکینگ‌ها، برج‌های مسکونی، هتل‌ها، مراکز خرید، موزه‌ها، دانشکده‌ها و… مورد استقبال معماران قرار گیرند.

در کشور ایران سقف وافل از سال 1975 مورد توجه قرار گرفته و به جهت به کارگیری از قالب فلزی و فایبرگلاس و سختی این نوع فرم توسعه زیادی پیدا نکرده البته امروزه در ساخت قالب از مواد پلاستیکی پایدار و جمع ‌و جور استفاده می‌شود که مشکلات عملیاتی سقف وافل قدیمی از بین رفته است.

  بررسی کامل انواع سقف شیبدار و مزایا و معایب آن‌ها

انواع سقف وافل

قالب‌های وافل گونه‌های مختلفی دارد و وافل‌های یک‌ طرفه و دو طرفه در این مجموعه قرار می‌گیرند. هر یک از این سقف‌ها کاربردها و خصوصیت‌های گوناگون و متفاوتی دارند که با توجه‌ به خصوصیت‌های آن‌ها در بخش‌های متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای آگاهی از عملکردها و مزایای به کارگیری از هر نوع وافل‌های سقفی، ابتدا می‌بایست تفاوت سقف‌های وافل یک ‌طرفه و سقف‌های وافل را بدانید.

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک ‌طرفه تخته‌ای بوده که بوسیله تیرهایی در جهت مخالف نگهبانی می‌گردد. تا بتواند بار را در یک‌ جهت حمل نماید. از آنجا که اختلاف میان طول‌ها زیاد می‌باشد، بار به تیرهای کوتاه‌تر منتقل نمی‌شود. به ‌عنوان مثال، می‌توان بیان کرد که تیرها عملکردی یک جهته دارند و یک بسته‌ بندی وافلی عملکردی مشابه پرتوی یونی یا این که پرتو جرمی دارد. خم شدن یک‌ طرفه دال به جهت تیرها بستگی دارد. این خم شدن در یک‌ جهت اتفاق میفتد و تیرها وظیفه کنترل خم شدن را دارند.

سقف وافل دو طرفه

سقف وافل نوعی تخته دو طرفه می‌باشد که کارایی خود را به دو شکل نشان می‌دهد. یکی از این عملکردها پشتیبانی از چهار طرف با تیرهای غیرثابت یا این که جابجایی بارها از چهار طرف به چهار ستون محیط می‌باشد. از آنجا که بار از دو طرف سقف وافل دوطرفه در هر دو جهت منتقل می‌شود، تقویت اساسی در هر دو جهت برای دال دوطرفه و نوع دیگر به‌گونه‌ای پیش‌بینی می‌گردد که بارها مستقیما به ردیف‌ها منتقل شوند.

شیوه اجرای سقف وافل

  • شمع بندی یا داربست

اولین مرحله در بیشتر سقف‌ها، عملیات شمع بندی می‌باشد. شمع بندی برای سقف‌ها تا طول ۳ تا ۵٫۳ مطلوب می‌باشد. بیش تر از این ارتفاع می‌بایست از داربست (یا این که جک بلند) برای پوشاندن سطح زیر سقف استفاده شود.

  • شاسی کشی یا قوطی کشی

اولین مزیت اجرای سقف وافل نسبت به بقیه شیوه‌های اجرای سقف توخالی مانند Uboot یا Cubiax در تخته‌های زیر سقف می‌باشد. در اجرای سقف‌های وافلی نیازی به تخته کف نیست و خود قالب‌ها نقش نگه‌داشتن بتن جدید را دارند. در حالی که برای یک اجرای دیگر انواع سقف‌های توخالی به جهت قرارگیری قالب در درون سقف، عملیات سوار شدن و هزینه آن موارد مرتبط الزامی می‌باشد. در این صورت علاوه بر افزودن یک مرحله به فرآیند اجرا، به همان میزان فرصت اجرای پروژه نیز بیشتر می‌شود.

با حذف مرحله تخته‌ بندی، مرحله دوم اجرای قوطی کشی آغاز می‌گردد. قوطی ابزاری فلزی بوده که روی شمع بسته می‌شود و به‌ عنوان تکیه‌گاه قالب وافل کار می‌کند. قوطی کشی به دو شیوه اجرا می‌شود. شیوه اول قوطی‌ها طوری قرار می‌گیرند که دو حاشیه دو ستون پوسته وافل روی یک قوطی قرار بگیرند. این شیوه اگرچه اقتصادی‌تر و معمولی‌تر بوده ولی ایمنی کمتری دارد.

  • قوطی کشی مخصوص
  سقف عرشه فولادی در بندرعباس

برای هر ردیف قالب یک قوطی قرار داده شده یعنی لبه هر ستون قالب روی یک قوطی قرار دارد. هزینه و زمان این شیوه پاره‌ای بیشتر و طولانی‌تر می‌باشد البته ایمنی و امنیت مطلوب‌تری ایجاد می‌نماید.

  • قالب‌گیری و بست U شکل

پس از مرحله قوطی کشی و اطمینان از اتصال مطلوب قوطی‌ها به شمع‌ها، نوبت به قالب‌گیری می‌رسد. بسته به شیوه نصب قوطی‌ها، همان‌طور که در بخش قبل توضیح داده شد، می‌توان قالب‌ها را روی قوطی‌های مخصوص خود قرارداد یا این که آن‌ها‌ را به صورت مشترک روی یک قوطی قرارداد.

در روشی معمول که اینک تمامی پیمانکاران بعد از قراردادن قالب‌ها از آن به کارگیری می‌نمایند در میان قوطی‌ها از تمایل‌گردهای U شکل برای اتصال دو قالب مجاور به کارگیری می‌گردد. که ضمن مصرف میل‌گرد، طولانی بوده و دقت و ایمنی کمی دارد در حالی که در هنگام بتن‌ریزی ممکن است مایع بتن از میان قالب نشت نماید. ضمن این، بعضی اوقات در صورت وزش باد شدید، ممکن است قالب‌ها شکسته شوند.

  • آرماتوربندی

پس از قالب‌بندی، نوبت به اجرای آرماتورها طبق نقشه طراحی سقف وافل می‌رسد. در این بخش از کار آرماتورهای کششی در فواصل و تعداد معین شده در بین قالب‌ها قرار می‌گیرند و آرماتورهای حرارتی نیز به ‌صورت مش پهن بر روی قالب‌ها بافته می‌گردند و فاصله را از قالب نگهداری می‌‌نمایند.

  • بتن‌ ریزی

مرحله پنجم بتن ‌ریزی می‌باشد. پیش از بتن‌ ریزی بررسی تمامی سطوح ضروریست و نگهدارنده سقف برای اطمینان از نشت بتن مورد مطالعه بصری قرار می‌گیرد. در این مرحله بتن جدید بر اساس با مقاومت و خصوصیات پروژه، به‌صورت یک پارچه روی سقف ریخته می‌گردد.

در بتن‌ریزی سقف وافل معمولا نیازی به لرزش نیست علت آن این بوده که فضای بتن‌ ریزی کاملا باز و در دسترس می‌باشد، برخلاف بتن‌ ریزی سقف‌های یوبوت یا این کهCubiax  که فضای زیر قالب‌ها بتن جدید و با لرزش، بتن قابل‌دسترسی نیست جدید بدین فضاها هدایت گردیده است.

  • بازکردنقالب‌ها

پس از محکم شدن بتن قالب‌های به مقاومت نهایی ، قالب‌های وافل باز شده و پس از تمیز کردن آن می‌توان در جای دیگری به کار گرفت. مجموعه بایرایرانیان با سالها فعالیت در زمینه اجرای سقف عرشه فولادی کوشیده است تا مورد رضایت مهندسین ساختمان سازی قرار بگیرد. در صورت تمایل به همکاری این سایت در اختیار مشتریان گرامی قرار گرفته است تا از طریق راه های ارتباطی با این شرکت در ارتباط باشند.

>> سقف عرشه فولادی

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر