خانه پیش ساخته چیست؟ انواع، مزایا و معایب خانه پیش ساخته
()

خانه پیش ساخته

اگر تا به حال در مورد خانه‌های پیش ساخته چیزی نشنیده‌اید یا با انواع آن آشنایی ندارید، این مقاله به شما اطلاعات مفیدی در مورد آن‌ها می‌دهد. یک خانه پیش ساخته می‌تواند از انچه فکر می‌کنید، مفیدتر و کاربردی‌تر باشد و در بسیاری از موارد، جای روش‌های سنتی و معمولی ساخت ساختمان‌ها را بگیرد. این سازه‌ها مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند که در این مطلب به آن‌ها اشاره کرده و اطلاعات جامعی را در مورد آن‌ها ارائه می‌دهیم.

منظور از خانه پیش ساخته چیست؟

خانه‌های پیش ساخته، سازه‌هایی هستند که قسمت‌های مختف تشکیل دهنده‌ی آن ابتدا در کارگاه یا کارخانه ساخته شده و سپس برای مونتاژ و متصل کردن به هم دیگر، به محل مورد نظر جابجا می‌شوند. بنابراین در مورد این خانه‌ها، ساخت و اجرای ساختمان بسیار سریع و آسان‌تر از ساختمان‌های سنتی انجام می‌شود. انواع مختلفی از این خانه‌ها وجود دارند که می‌توان از هرکدام، برای موارد کاربرد خاص یا در محیط‌های متفاوتی استفاده کرد. معمولا در ساخت چنین سازه‌هایی از طراحی خلاقانه استفاده می‌شود و محصول نهایی، ظاهری مدرن و شیک دارد. خانه‌های پیش ساخته می‌توانند با شرایط متنوعی ساخته شوند، اما اگر به دنبال کیفیت و دوام بالایی هستید، بهتر است به دنبال انواعی از آن‌ها بروید که با بهترین مواد اولیه و رعایت استانداردها و اصول لازم تولید می‌شوند.

همچنین لازم است ویژگی‌های هر نوع خانه پیش ساخته را بدانید تا با آگاهی از مزایا و معایب آن تصمیم بهتری بگیرید. اغلب این خانه‌ها در مدت زمان کوتاهی ساخته می‌شوند و قیمت مقرون به‌صرفه‌تری نسبت به احداث و ساخت سازه با روش‌های سنتی دارند. اگر محصول کیفیت بالایی داشته و با دقت تولید شود، می‌توان از آن انتظار استحکام و دوام قابل توجهی نیز داشت. برای ساخت این خانه‌ها از مواد اولیه‌ای مثل آلیاژهای سبک اما محکم، چوب، مواد پلاستیکی و مانند آن استفاده می‌شود. بعضی از آن‌ها در کارخانه و بعضی دیگر در محل ساخت سازه مونتاژ می‌شوند. اخیرا به دلیل احتیاج بشر به ساختمان‌سازی سریع با کمترین هدر رفت مواد و به‌ویژه صرف مخارج پایین‌تر، استفاده از خانه‌های پیش ساخته متداول‌تر شده است.

موارد استفاده از خانه پیش ساخته

خانه‌های پیش ساخته کاربرد بسیار متنوعی دارند. در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم

  • ساختمان‌های مسکونی
  • ساختمان‌های اداری
  • بنای مورد نیاز مغازه‌ها
  • ساختمان نگهبانی یا سرایداری
  • احداث نمازخانه و خوابگاه
  • ساخت سالن اجتماعات
  • مناسب ساختمان ویلایی
  • احداث سرویس بهداشتی
  • ساخت کمپ، کابین، سوله و بناهای مشابه دیگر

مزایای استفاده از خانه‌های پیش ساخته

مزایای-استفاده-از-خانه‌های-پیش-ساخته

سرعت اجرای بالا

مهم‌ترین مزیت این خانه‌ها، بالا بودن سرعت ساخت و اجرای ساختمان است. در روش‌های سنتی هیچ سازه آماده‌ای وجود ندارد و انجام مراحل ساختمان‌سازی نیاز به صرف زمان کافی برای اجرای هر مرحله دارد. اما در مورد خانه پیش ساخته، اجزای مورد نیاز برای ساخت بنا از قبل با سرعت خوبی آماده می‌شود. سپس بدون نیاز به مراحل سنتی، بطور نوین قطعات به همدیگر متصل شده و نهایتا ساختمان را می‌سازند. این روش ساخت و ساز بسیار سریع‌تر است و کمترین اتلاف وقت و انرژی را دارد.

  سقف عرشه فولادی در اسکلت فلزی

قیمت پایین‌تر نسبت به ساختمان سازی سنتی

در ساختمان سازی سنتی، نیاز به بسیاری از ابزار و تجهیزات وجود دارد و علاوه‌بر آن، باید نیروی کار زیادی به‌کار گرفته شود. هرچقدر تجهیزات و مراحل بیشتر باشد، به نیروی کار اعم از کارگر و متخصص بیشتری نیاز باشد و اجرای پروژه ساخت بنا مدت بیشتری طول بکشد، طبیعتا هزینه‌های مودر نیاز برای ساختمان سازی بیشتر می‌شود. در مورد خانه‌های پیش ساخته، در تمامی این موارد صرفه‌جویی شده و هزینه‌ها به مراتب کمتر خواهد بود.

امکان جابجایی ساختمان نهایی خانه پیش ساخته

یکی از قابلیت‌های بسیار جالب و کاربردی خانه‌های پیش ساخته، این است که امکان جابجا کردن آن‌ها وجود دارد. بنابراین می‌توان قطعات متصل و مونتاژ شده را دوباره از هم جدا کرده و به محل جدید انتقال داد. در محیط جدید، قسمت‌های مختلف خانه را مجددا به هم مونتاژ کرده و ساختمان را دوباره می‌سازند.

مقاومت خوب در برابر زلزله

در صورتی که ساختمان پیش ساخته با استفاده از متریال باکیفیت و رعایت اصول و استانداردها انجام شود، استحکام بالایی خواهد داشت. به‌خصوص اگر در ساخت این خانه‌ها از پروفیل‌هایی استفاده شود که فاقد جوشکاری، پیچ و مهره هستند و مصالح سبک وزن برای ساخت سقف به‌کاربرده شود، ایمنی بیشتری در برابر زمین لرزه خواهد داشت. بطور میانگین تخمین زده می‌شود که این خانه‌های باکیفیت، در برابر زلزله تا 9 ریشتر مقاوم خواهند بود.

عایق بودن در برابر حرارت، صوت و سرما

این ساختمان‌ها معمولا از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کنند و می‌توانند عایق خوبی برای عبور ندادن گرما، سرما و صدا باشند.

هزینه نگهداری پایین خانه پیش ساخته

هزینه نگهداری از خانه‌های پیش ساخته در مقایسه با انواع دیگر ساختمان‌های معمول، کمتر است.

ساخت و نصب سازه بدون مزاحمت برای همسایگان

شیوه اجرای این گونه ساختمان‌ها به نحوی است که در عرض کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود و نصب آسانی دارد. به‌همین دلیل سر و صدا یا گرد و خاک تولید شده در حین ساخت ساختمان به روش سنتی را نخواهد داشت و ساکنین ساختمان‌های مجاور را آزار نمی‌دهد. از طرفی مصالح مورد نیاز یا نخاله‌های ساختمانی فضای اطراف محیط را اشغال نمی‌کنند.

داشتن فضای بیشتر درون ساختمان

یک امتیاز مثبت خانه‌های پیش ساخته، این است که معمولا دیوارهای ساختمان نازک‌تر هستند و این باعث می‌شود فضای کمتری از مساحت زمین را اشغال کنند. بنابراین می‌توان بیشترین استفاده را از متراژ محیط داشت و این مساله به‌خصوص برای فضاهای کوچمتر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. همچنین می‌توانید نقشه داخلی خانه را بنا بر صلاحدید خود تغییر دهید.

امکان ساخت خانه پیش ساخته در شرایط مختلف

برحسب نوع استفاده‌ای که از آن بنا خواهید داشت و نوع خانه پیش ساخته‌ای که انتخاب می‌کنید، می‌توانید آن را در شرایط آب و هوایی متنوعی داشته باشید.

  بررسی کامل انواع سقف کاذب و کاربرد هر کدام

وزن کم سازه نهایی

خانه‌های پیش ساخته سبک‌تر از ساختمان‌های معمولی هستند و به‌همین دلیل هم اجرای فونداسیون برای ساخت آن‌ها ارزان‌تر خواهد بود.

معایب خانه‌های پیش ساخته

خانه پیش ساخته

  • ساخت سازه بدون نظارت کارفرما
  • عدم امکان ساخت خانه‌های با تعداد طبقه بیشتر از دو
  • لزوم پرداخت یکباره تمام هزینه‌های ساخت خانه

معرفی انواع خانه‌های پیش ساخته

ساختمان ساندویچ پنلی

در خانه پیش ساخته ساندویچ پنلی، هر عضو خانه با ساختاری ساندویچ مانند تولید می‌شود که در آن، یک لایه عایق در وسط و دو ورق فلزی یا غیر فلزی در طرفین قرار می‌گیرند. از این روش در ساخت خانه‌ها و کانکس‌ها استفاده می‌شود و یکی از پرکاربردترین انواع سازه‌های پیش ساخته است. ساندویچ پنل‌ها سبک هستند و قابلیت اجرای انواع خانه‌ها را دارند.

خانه‌های ساخته شده با ساندویچ پنل‌های آماده، دارای ویژگی‌های زیر است

  • عایق خوب در مقابل عبور دادن گرما و سرمای هوا
  • امکان تولید و مونتاژ سریع و آسان
  • مقاومت بالای سازه در برابر زلزله
  • سبک و مقرون به صرفه

خانه پیش ساخته ال اس اف (lsf)

در ساخت این خانه‌ها از ورق‌های نازک فولاد که با گالوانیزه پوشانده شده است، استفاده می‌شود. ساختمان‌هایی که با این ورق‌ها ساخته شود، وزن کمی داشته و در برابر زلزله مقاوم و محکم هستند. پس برای ساخت خانه در نواحی زلزله‌خیز، می‌توانند کاربردی و مفید باشند.

  • قابلیت اجرای آسان و سریع
  • سبک وزن و حمل راحت تر
  • مقاومت خوب در برابر آتشسوزی
  • جلوگیری از زنگ زدگی فولاد
  • مناسب برای آب و هوای مختلف
  • مقاومت مطلوب در برابر زلزله
  • امکان استفاده دوباره از اجزای خانه

ساختمان پیش ساخته چوبی

خانه‌های پیش ساخته‌ی چوبی از قطعات چوب یا تخته‌هایی تشکیل می‌شود که دارای زبانه و گام بوده و می‌توانند در هم قرارگرفته و قفل ‌شوند. برش و شماره گذاری این قطعات در کارخانجات انجام می‌شود، سپس به محل ساخت خانه برده شده و در آن جا مونتاژ می‌شوند.

  • دارای دوام و کیفیت بالا
  • پیشگیری از هدر رفتن انرژی
  • امکان ایجاد طراحی مختلف متناسب با بودجه و سلیقه مشتری

خانه پیش ساخته بتنی

معایب خانه‌های پیش ساخته

ساختمان‌های بتنی پیش ساخته، به گونه‌ای ساخته می‌شوند که اسکلت فلزی و دیوارهای بتنی دارند. برای اجرای این خانه‌ها از بتن‌هایی استفاده می‌شود که وزن کمی داشته و در عین حال مقاومت بالایی دارند. برای پرکردن درزهای اتصال قسمت‌ها به هم دیگر هم از چسب‌های خاصی استفاده می‌کنند تا جلوی ورود و خروج گرما، سرما و حشرات گرفته شود. این ساختمان‌ها مزیت‌های زیر را دارند:

  • دارای استحکام و مقاومت خوب
  • قابلیت حمل به مکان دیگر
  • امکان ساخت سفارشی با خصوصیات دلخواه
  • بکارگیری بتن تقویت شده با استحکام بالا
  • داشتن امکانات ساختمان‌های معمولی بتنی

البته معایبی هم می‌توان در خانه‌های پیش ساخته بتنی مشاهده کرد؛ از جمله این که حمل و جابجایی اجزای آن به محل اجرای پروژه، مخصوصا قسمت‌های بزرگتر، سخت‌تر و هزینه‌برتر از سایر انواع خانه پیش ساخته است. همچنین استفاده از مصالح آماده‌ی آن برای ساختمان سازی، در ارتفاع و عرض محدویت‌هایی دارد.

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر