وزن مخصوص ورق گالوانیزه عرشه فولادی بایرایرانیان
()

به منظور تعیین دقیق ضخامت ورق که معمولاً کمتر از یک میلی‌متر است و بدون میکرو متر الکترونیکی قابل کنترل نیست، استفاده می‌شود. محاسبه وزن ورق های گالوانیزه عرشه فولادی دو علت اصلی دارد

  1. تطابق وزنی ورق‌های باسکول شده وارد شده به کارگاه با وزن تئوریک
  2. تخمین ضخامت ورق گالوانیزه عرشه فولادی بر مبنای وزن واحد آن

نحوه محاسبه وزن مخصوص ورق گالوانیزه

وزن مخصوص ورق گالوانیزه ۸۷۵۰ کیلوگرم در هر مترمکعب است که با ضرب طول و عرض در ضخامت ورق به متر به دست می‌آید. به طور مثال یک مترمربع ورق گالوانیزه به ضخامت ۱ میلی‌متر ۸/۷۵ کیلوگرم وزن دارد. نحوه محاسبه علمی، تجربی و محاسبه براساس جدول زمانی انواع ورق گالوانیزه مورد استفاده درعرشه فولادی و راهنمای استفاده از آن

وزن مخصوص یک مترمربع سطح مفید ورق گالوانیزه عرشه فولادی

ضخامت ورق به میلی‌متر ارتفاع گام ورق به سانتی‌متر عرض ورق قبل از رول فرمینگ به سانتی‌متر عرض مفید ورق به سانتی‌متر وزن مخصوص هر متر مربع مفید ورق با احتساب رول فرمینگ ، پرت و اورلب به کیلوگرم
۷۰/۰ ۶/۰۰ ۱۲۵ ۹۸ ۷/۱۰۰
۷۰/۰ ۷/۵۰ ۱۲۵ ۹۴ ۷/۴۰۰
۰/۷۵ ۶/۰۰ ۱۲۵ ۹۸ ۷/۷۰۰
۰/۷۵ ۷/۵۰ ۱۲۵ ۹۴ ۸/۰۰۰
۰/۸۰ ۶/۰۰ ۱۲۵ ۹۸ ۸/۲۰۰
۰/۸۰ ۷/۵۰ ۱۲۵ ۹۴ ۸/۵۰۰
۰/۸۰ ۶/۰۰ ۱۲۵ ۹۸ ۸/۷۰۰
۰/۸۰ ۷/۵۰ ۱۲۵ ۹۴ ۹/۰۰۰
۹۰/۰ ۶/۰۰ ۱۲۵ ۹۸ ۹/۲۰۰
۹۰/۰ ۷/۵۰ ۱۲۵ ۹۴ ۹/۶۰۰
۰/۹۵ ۶/۰۰ ۱۲۵ ۹۸ ۹/۸۰۰
۰/۹۵ ۷/۵۰ ۱۲۵ ۹۴ ۱۰/۱۰۰
۱/۰۰ ۶/۰۰ ۱۲۵ ۹۸ ۱۰/۲۰۰
۱/۰۰ ۷/۵۰ ۱۲۵ ۹۴ ۱۰/۶۰۰
۱/۲۵ ۶/۰۰ ۱۲۵ ۹۸ ۱۲/۸۰۰
۱/۲۵ ۷/۵۰ ۱۲۵ ۹۴ ۱۳/۳۰۰

جهت محاسبه تجربی وزن یک مترمربع ورق گالوانیزه عرشه فولادی از فرمول زیر استفاده می‌گردد

وزن = عرض ورق رول فرم شده ÷ وزن مخصوص آهن × ضخامت ورق گالوانیزه × عرض ورق گالوانیزه

  • عرض ورق گالوانیزه: که برای تولید ورق عرشه فولادی همیشه برابر ۲۵/۱  متر می‌باشد.
  • ضخامت ورق گالوانیزه: که  بر حسب میلی‌متر از ۷/۰ تا ۲۵/۱ میلی‌متر می‌­باشد که در نقشه‌­ها با حرف اختصاری Thick مشخص گردیده است.
  • وزن مخصوص آهن: که عدد  ۵۰۰/۷ و همیشه ثابت است.
  • عرض ورق رول فرم شده: که بسته به کارخانه تولید و گام ورق بین ۹/۰ تا ۹۸/۰ متر می­‌باشد.
  سقف وافل را بشناسید | تاریخچه و مراحل اجرای سقف وافل

وزن واحد سطح سقف عرشه فولادی همان وزن ورقی است که برای یک متر مربع سطح بتن‌ریزی شده سقف عرشه فولادی محاسبه می­‌گردد که کاهش عرضی ورق در طی روند فرم شدن و هم‌چنین پرت ورق و اورلب ورق در هنگام نصب را نیز شامل می‌شود.

جدول وزن مصالح به کار رفته در عرشه فولادی

جدول وزنی یک متر مربع سقف عرشه فولادی
ضخامت ورق به میلی‌متر وزن واحد تعداد یا مقدار وزن بابت یک متر مربع سطح بتن‌ریزی شده
ورق گالوانیزه عرشه فولادی ۸/۵۰ ۱ ۸/۵
فلاشینگ ۸۰/۰ ۰/۵ ۰/۴
گلمیخ ۰/۲۷ ۲ ۰/۵۴
میل­‌گرد نمره ۸چشمه ۳۰*۳۰ ۰/۴۰ ۹ ۳/۶
بتن با عیار ۳۵۰ کیلوگرم در متر مکعب ۲۴۵۰ ۰/۱۱ ۲۷۰
جمع کل بر حسب کیلوگرم ۲۸۳

ورق گالوانیزه چه کارخانه‌­ هایی مناسب تر است؟

ورق گالوانیزه صنایع هفت الماس قزوین

نوع ۳۴ SCG و ۴۰۰ SCG این کارخانه بهترین انتخاب برای مناطق خشک و معتدل می­‌باشد و به دلیل مقاومت کششی بالاتر از انواع ورق گالوانیزه و به تعبیر عامیانه خشکی بیشتر، استحکام بالایی در زمان اجرا و بتن‌­ریزی دارد و در عمل ثابت شده ضخامت ۸/۰ میلی‌متر این ورق استحکام ضخامت ۹/۰ میلی‌­متر سایر برندها را دارا می‌­باشد. صنایع هفت الماس قزوین در چند سال اخیر دست به تولید ورقی با ترکیبات آلومینوم به نام ورق گالوالوم نموده است.

ورق گالوالوم در واقع ورق فولادی است که مانند ورق گالوانیزه سطح آن با یک پوشش محافظ و طی پیوند متالورژیکی پوشیده می‌شود، با این تفاوت که در اینجا فلز پوشش دارای ترکیب ٪۱.۵Si – ٪۴۳.۵ Zn-٪۵۵ Al می‌باشد، به همین خاطر ضمن استفاده از مزایای آند فدا شونده فلز روی و ایجاد سد مکانیکی در مقابل عوامل خورنده، می‌توان از قابلیت‌های مطلوب حضور آلومینیم نظیر مقاومت به خوردگی بسیار عالی و مقاومت به خراش و سایش پوشش آلومینا و همچنین شکل پذیرش و یکنواختی مطلوب پوشش بواسطه حضور سیلسیم استفاده کرد.

این محصول در شرکت هفت الماس به روش غوطه‌ وری و طی فرایند آنیل پیوسته به منظور تثبیت گرید فولاد، تولید می‌شود. این محصول به دلیل ظاهر نقره‌ای رنگ و زیبا، گل‌های ریز و یکنواخت و همچنین ماندگاری بسیار مطلوب، امروزه در عمده صنایع کلان مرتبط با فلز مورد توجه قرار گرفته و مصرف آن در غالب کشورها بر محصول گالوانیزه پیشی گرفته است.

  سقف عرشه فولادی در چه سازه‌هایی کاربرد دارد؟

ورق گالوانیزه فولاد امیر کبیر کاشان

همان­طور که در جدول زیر مشاهده می‌­نمایید ورق گالوانیزه نوع Hard Full ورق امیر کبیرکاشان به دلیل استحکام بالا برای سقف­‌های عرشه فولادی بسیار مناسب است و در ضمن به دلیل کیفیت و تکنولوژی بالاتر در خصوص اجرای کوتینگ زینک این ورق­‌ها، برای مناطق شرجی و مرطوب مانند نواحی جنوبی و شمالی کشورمان و هم­چنین در مکان­‌هایی که به صورت اکسپوز بوده و ورق­‌های عرشه فولادی به عنوان رخ و نمای کار نیز باید سالیان سال زیبایی خود را حفظ نمایند توصیه می­‌گردد.

عرشه فولادی چیست؟

در کل سقف‌های کامپوزیت عرشه فولادی نسبت به انواع دیگر سقف‌های مرسوم، استفاده از دو عنصر ورق‌های گالوانیزه فرم شده ذوزنقه‌ای شکل و گلمیخ برش‌گیرهای به کار رفته در آن می‌باشد، البته دو عنصر بسیار حیاتی دیگر نیز در سقف‌های عرشه فولادی وجود دارد که با دیگر سقف‌ها مشترک می‌باشد وآن آرماتوربندی و بتن‌ریزی بر روی سقف‌های عرشه فولادی می‌باشد.

برآورد هزینه دقیق هر یک از اجزای ساختمان یکی از مهم­‌ترین بخش‌­های فنی ساخت یک ساختمان می­‌باشد. در کنار استحکام، کیفیت، طول عمر، سرعت ساخت و زیبایی یک ساختمان اقتصادی بودن و بهینه کردن هزینه مالی یک ساختمان رکن اساسی را ایفا می‌­کند. یک بنای خوب صرفاً بنایی نیست که از گران‌ت­رین مصالح و روش­‌ها در تولید آن بهره گرفته شده باشد، بلکه بنایی را می­‌توان یک ساختمان بهینه تلقی کرد که بعد اقتصادی و مالی اجزای آن نیز مورد توجه قرار گرفته باشد.

ورق گالوانیزه در سقف­‌های عرشه فولادی

در سقف­‌های مرکب عرشه فولادی، ورقهای گالوانیزه ذوزنقه‌­ای آجدار علاوه بر اینکه المان کششی محسوب می‌گردد به عنوان تاوه (قالب) ماندگار در سقف باقی مانده و علاوه بر زیبایی در زیر سقف، باعث افزایش فواصل تیر فرعی تا ۳/۴۰ بدون نیاز به جک زنی و شمع­‌گذاری می‌­باشد، لازم به ذکر است فواصل تیرهای فرعی در سقف­‌های کامپوزیت دال بتن حداکثر ۱/۱۰ می‌باشد و این موضوع باعث افزایش چشم‌­گیر هزینه و وزن سازه فلزی می­‌گردد، علاوه بر آن مطابق آیین نامه و ضوابط موجود در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان ورق­‌ها به کمک گلمیخ‌­های استاندارد و دستگاه استادولدینگ به تیرها متصل می­‌گردد.

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر