()

گلمیخ ها در سازه کامپوزیت

گل میخ های برشگیر در یک سازه کامپوزیت نقش بسیار مهمی را بعهده دارند “تحمل تنش برشی وانتقال آن” در واقع گل میخ برشگیر مهمترین و اساسی ترین قطعه در یک سازه کامپوزیت است. استفاده از گلمیخ برشگیر غیر استاندارد با توجه به نقش بسیار مهمی که درسازه برعهده دارد از نظر فنی فاجعه و از نظر اخلاقی بسیار نکوهیده می باشد.

این نوشتار سعی دارد ضمن یادآوری استاندارد های تولید وجوشکاری گل میخهای برشگیر با اقتباس از استانداردهای مربوطه وبا تکیه بر الزامات مبحث دهم مقررات ملی ساختمان وآیین نامه جوشکاری ساختمان ایران گامی در جهت اشاعه فرهنگ استفاده از قطعات استاندارد در صنعت ساختمان بردارد. امید است باهمت دست اندرکاران صنعت ساختمان درجهت آگاهی دادن به ناظران، کارفرمایان و مجریان درخصوص استفاده از مصالح استاندارد حافظ جان و مال مردم و حیثیت فنی جامعه مهندسی باشیم.

گل میخ های برشگیر ساختمانی که در سازه های کامپوزیت بطورعام و سقفهای کامپوزیت عرشه فولادی بطور خاص استفاده می شود براساس استاندارد A.W.S- D1.1 که توسط American Welding Society تدوین شده هستند وهمچنین ISO-13918 بایستی جوشکاری وتولید شود. استاندارد تولید در خصوص روش تولید این محصولات جزئیات قابل تاملی را مطرح می کند که مهمترین مواردآن عبارتند از

استفاده اجباری از مواد اولیه استاندارد

متریال مورد استفاده جهت تولید گل میخ های برشگیر بایستی ترکیب شیمیایی خاصی داشته باشند که این مواد را در دسته فولادهای آلیاژی خاص قرار می دهد بنابراین “استفاده از میلگردهای ذوبی جهت تولید گل میخ به هیچ عنوان مورد تایید نمی باشدوچنین محصولاتی درصورت تولید فاقد ارزش فنی است ضمن اینکه خواص مکانیکی ومقاومت لازم را ندارند”.

  لرزش و نحوه جلوگيری از آن در سقف عرشه فولادی

تولید گل میخ استاندارد فقط باروش فورج سرد

روش تولید گل میخ های برشگیر براساس استاندارد “فورج سرد” عنوان شده است ودلیل فنی آن بهبود خواص مکانیکی قطعات تولیدی است بنابراین “تولید با روش ریخته گری به هیچ عنوان مورد تایید نمی باشدوچنین محصولاتی درصورت تولید فاقد ارزش فنی است ضمن اینکه خواص مکانیکی ومقاومت لازم را نداشته وجوش پذیری مناسب نیزندارند”.

رعایت کیفیت ابعادی ومشخصات ظاهری

ابعاد تک تک قطعات تولیدی بایستی کاملا مطابق آیین نامه ها کنترل شود، وجودهرگونه ترک، مویه، لهیدگی، تخلخل وعدم سازگاری ابعادی با نمونه استاندارد نشانه کیفیت پایین قطعه تولیدی بوده و از نظر فنی غیر قابل استفاده شناخته می شود بنابراین “گل میخ های برشگیر که باروشهای ریخته گری،فورج گرم و یا با استفاده از میلگردهای ذوبی تولید می شود به دلیل اینکه ساختار متخلخل و غیر همگن دارند و در فرآیند تولید با کیفیت یکنواخت تولید نمی شوند به هیچ عنوان مورد تایید نمی باشد”.

 خواهشمند است به معایب فنی گل میخ های حاصل از ریخته گری و فورج گرم توجه کنید

  1. یکسان نبودن استحکام مکانیکی در نواحی مختلف قطعه وسوسه داربودن که سبب ایجاد ترک ودرنهایت منجربه شکست می شود.
  2. وجود تنشهای پسماند در قطعات تولیدی به روش ریخته گری و فورج گرم

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر