مقایسه سقف عرشه فولادی و سقف کامپوزیت
()

مقایسه سقف عرشه فولادی و سقف کامپوزیت

با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه ساختمان سازی به وجود آمده است امروزه شاهد تغییرات گسترده ای در این حوزه هستیم. یکی از تغییرات اساسی در این حوزه، استفاده از سقف هایی با ایمنی بالا می باشد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که ساختمان هایی با تعداد طبقات بالا بسیار رواج یافته است.  از همین رو می توان به سقف های عرشه فولادی و سقف های کامپوزیت اشاره کرد. قبل از این که بخواهیم به مقایسه سقف عرشه فولادی و سقف کامپوزیت بایرایرانیان  بپردازیم لازم است تعریفی از کارکرد هر یک ارائه دهیم.

سقف کامپوزیت: این نوع سقف ها را می توان ترکیبی از فولاد و بتن معرفی کرد. به عبارت دیگر در ساخت این نوع سقف ها از تیرآهن، بتن، میلگرد های حرارتی و تیر های فرعی استفاده شده است.

سقف عرشه فولادی: این نوع سقف ها از ورق فولادی موجدار ساخته شده اند و در واقع می توان آن را نوعی سقف کامپوزیت معرفی کرد که از ورق های فولادی موجدار و بتن ساخته شده است.

مقایسه سقف عرشه فولادی و سقف کامپوزیت و ویژگی های هر یک

برای این که بتوان به مقایسه این دو سقف بپردازیم ، لازم است که در ابتدا به بررسی ویژگی های هر یک پرداخت تا از این طریق به دید روشنی در این رابطه دست یافت. در ادامه به برخی از مهم ترین موارد اشاره خواهیم کرد.

1_ وزن: اولین موردی که در رابطه با مقایسه  باید به آن پرداخت، وزن هر یک از این موارد می باشد. از همین رو می توان گفت: وزن سقف های عرشه کمتر از سقف های کامپوزیت بوده و از همین رو حمل و نقل و جابجایی آن راحت تر می باشد.

2_ سرعت اجرا: با توجه به این که سقف های عرشه فولادی از وزن کمتری برخوردار می باشند، نصب آن ها هم راحت تر بوده و سرعت نصب آن را می توان 10 برابر سرعت نصب سقف های کامپوزیت بیان کرد.

3_ سرعت بازگشت سرمایه: سرعت عمل در اجرای پروژه های ساختمانی یکی از موضوعات مهم می باشد. چرا که این موضوع می تواند تعیین کننده ی سرعت بازگشت سرمایه باشد. در مقایسه سقف عرشه فولادی و سقف کامپوزیت باید گفت: با توجه به این که سقف های عرشه سریع تر نصب می شوند می توان سرعت بازگشت سرمایه در آن را بالاتر از سقف های کامپوزیت دانست.

  لرزش و نحوه جلوگيری از آن در سقف عرشه فولادی

سقف کامپوزیت، سقف هایی با ایمنی بالا

4_ نحوه ی اجرا: هنگامی که از سقف های عرشه فولادی استفاده می شود می توان به طور همزمان عملیات بتن ریزی چند طبقه را با یکدیگر انجام داد. اما چنین امکانی در رابطه با سقف های کامپوزیت وجود ندارد.

5_ میزان مصرف مصالح: میزان استفاده از تیر های فرعی در سقف های عرشه فولادی کمتر از سقف های کامپوزیت می باشد. در واقع در مقایسه سقف عرشه فولادی و سقف کامپوزیت باید گفت: فاصله ی تیر های فرعی در رابطه با سقف های عرشه تا سه متر حتی بدون استفاده از قالب بندی امکان پذیر است و همین موضوع میزان استفاده از آن را کاهش می دهد.

6_ هزینه: زمانی که از سقف های عرشه فولادی استفاده می شود میزان استفاده از فولاد و بتن به شکل چشمگیری کاهش پیدا می کند و همین موضوع می تواند نشان دهنده ی کاهش هزینه های مربوط به اجرای پروژه باشد.

7_ وزن ساختمان: همان طور که می دانید وزن ساختمان همواره به عنوان یکی از موضوعات مهم در ساختمان سازی مطرح بوده است. از همین رو در مقایسه سقف ها باید گفت: استفاده از سقف های عرشه فولادی وزن ساختمان را به ازای هر متر مربع در حدود 50 کیلوگرم کاهش می دهند که این موضوع را می توان یکی از دلایل انتخاب این نوع سقف ها بیان کرد.

8_ مقاومت در برابر زلزله: هنگامی که وزن ساختمان کم باشد به هنگام وقوع زلزله، نیروی کمتری به ساختمان وارد می شود و از همین رو صدمات وارد شده به ساختمان هم کمتر خواهد بود. با توجه به همین موضوع در مقایسه سقف عرشه فولادی و سقف کامپوزیت هم می توان به وزن ساختمان به عنوان مولفه ی مهم اشاره کرد. چرا که سقف های عرشه باعث پایین آمدن وزن ساختمان  می شوند.

صفحه اینستاگرام بایرایرانیان:

سقف کامپوزیت عرشه فولادی (Metal Deck) یکی از بخش های ساختمان که تاثیر فوق العاده ای در سرعت ساخت دارد،سقف می باشد. اگر دراجرای سقف از روش های نوین استفاده شود،پروژه در دوره زمان کوتاه و بسیار مناسبی اجرا می شود. سقف کامپوزیت عرشه فولادی یکی از روش های نوین اجرای سازه می باشد که امروزه طرفداران بسیار زیادی در دنیا دارد. معرفی سقف عرشه فولادی سقف عرشه فولادی با ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای شکل آجدار بدون استفاده از میلگرد و حذف قالب بندی اجرا می شود.وزن این سقف نسبت به سقف های مشابه حدود30 تا 60 درصدکمتر می باشد و سرعت اجرای این سقف حدود12 برابر بیشتر از سقف های معمولی مانند دال بتنی و تیرچه بلوک می باشد. اجزای تشکیل دهنده سقف های کامپوزیت عرشه فولادی : 1. ورق فولادی ذوزنقه ای شکل 2. برشگیر 3. آرماتور 4. بتن ورق های فولادی ذوزنقه ای : جنس ورق ها از فولاد می باشد که با توجه به پارامتر های مختلف طراحی از ورقهای با ضخامت متفاوت استفاده می شود ، این ورقها وظیفه قالب بندی سقف و تحمل بارهای حین ساخت و بار بتن خیس را به عهده داردکه مهم ترین بخش در سقف عرشه فولادی می باشد که هم نقش قالب را بازی می کند وهم پس از خشک شدن بتن نقش کششی خود را ایفا می کند که شرکت بایر ایرانیان با استفاده از رولفرمینگ پرقدرت وفول اتومات تایوانی فرم دهی ورق را انجام میدهد که این عمل خود باعث افزایش قدرت ورق می شود. برشگیر(گل میخ) برشگیر ها در این سیستم بسیار مهم وحیاتی می باشند وانتخاب آن بسیار مهم است وبایر ایرانیان با استفاده از فناوری روز دنیا این قطعه را تولید می کند ودر پروژه های در حال اجرا خود استفاده می کند. ویژگی های سقف عرشه فولادی – بتن ریزی در این سقف از سطح بسیار صاف ویکپارچه برخوردارست که پس از آن نیاز به کف سازی و پوکه ریزی نمی باشد وبا سرعت بالا آماده عملیات نازک کاری می باشد. – در این سیستم،قالب بندی که یکی از مشکلات اجرایی ساختمان می باشد،حذف گردیده و اجرای سقف را با سرعت بالا عملی می کند و این امکان وجود دارد که بعد از تکمیل شبکه های تاسیساتی به صورت یکجا نسبت به بتن ریزی تمام سقف و طبقات اقدام نمود. – نصب ورقه ها بدون جوشکاری و فقط بامیخ های فولادی انجام می شود. – در این سیستم امکان اجرای سقف و بتن ریزی در کلیه طبقات ساختمان های چند طبقه در یک زمان قابل انجام می باشد. سقف کامپوزیت عرشه فولادی (Metal Deck)

  کنترل های قبل از بتن ریزی سقف عرشه فولادی

نظرتان را به ما بگویید

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین نظرات / 5. تعداد رای:

هنوز کسی نظر نداده، شما اولین نفر باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر